Kalle Fredrik 3.10.1864 - 2.11.1869
Pistän tähän alkuun vähän yleistä asiaa entisajan ilmansuunnista sekä Mikkosten asuinseudusta karttojen ja kuvien muodossa. Toivottavasti niistä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Edellä oleva,
nykypäivän kartta sekä seuraavan sivun kuva liittyvät toisiinsa ja yllä olevat
numerot viittaavat ilmakuvan alapuolella olevaan tekstiin. Kuvattu alue on
suurin piirtein se mikä jää keltaisten viivojen väliin.
Suurin osa tiestöstä on uudessa kartassa
toisin kuin ne olivat 1860-luvulla, jolloin kuljettiin vesistöjä pitkin joko
veneellä, reellä tai hiihtäen. Vain joitakin kärryteitä johti talosta
seuraavaan, mutta ei läheskään jokaiseen tölliin. Nykyiset tiet antavat
kuitenkin paremman käsityksen siitä missä alue sijaitsee, vaikka maasto on
siltä osin muuttunut, että vanhoja rakennuksia on purettu, uusia tullut tilalle
ja monet pellot ovat metsittyneet.
Vasemmalla Varisniemi (1), jonka edustalla
Kainuasaari (2), josta takaviistoon oikealle Junttilanniemi (3). Edellisistä
oikealle Vasikkasaari (4), joiden välistä näkyy Hannilan ranta (5). Kuvan
keskellä, Tevästä suoraan kohti Varisjokisuuta (6) ensin kolmen pienen ryhmässä
Markkosaaret (7), niiden takana, hiven oikealla Iso-Jatko (8), mutta
Pikku-Jatko jää piiloon sen taakse. Edellisten taustalla Antinlahdenkangas (9),
ja sen edessä Peltosaari (10), joka peittää takana olevat pikkuruiset saaret,
kolmen ryhmä nimeltään Suihkoset sekä Kalmo.
Tevän Purjeniemi (11) tekee oikealla mutkan
jättäen kainaloonsa lahdelman, jonka takana pieni saarelta vaikuttava kohouma.
Todellisuudessa se on Koljolansaaren kärki, Uppiniemi (12). Koljolansaaren (13)
korkein kohta kohoaa noin 30 metriin Oulujärven pinnasta, mutta kuva latistaa
sen pahasti. Saaren itäkärki, Juurikkaniemi (14) jää osin kuvan ulkopuolelle. Uppiniemen
takana vasemmalla Antinlahti (15) ja Pujonimen rantaa (16). Koljolansaaren
takainen vesialue on Melalahti (17), jonka rannasta itse kylä (18) lähtee
nousemaan. Äärimmäisenä oikealla Tahkosalmi (19) ennen vesistön aukeamista
Paltaselkään.
Lähes tarkalleen Uppiniemen kohdalla,
kaukana horisontissa, kohoaa 170 metrinen Kivesvaara (20), Kainuun länsilaidan
viimeinen korkeampi paikka Oulujärven seudulla. Siitä oikealle todella mäkinen
maasto, jonka vuoksi korkeatkin kohoumat sekoittuvat kuvassa toisiinsa sekä
Puolangan puolella oleviin vaaroihin. Lähempänä olevat kohoumat vasemmalta
lueteltuina: Raappananmäki (21), Honkavaara (22), Keräsenvaara (23), Nahkamäki
(24) sekä Kivimäki (25). Vaarankylä (26) jää juuri ja juuri yläoikealla kuvan
ulkopuolelle.
Wanahat ilmansuunnat poikkesivat monilta
osin nykyisin tunnetuista. Silmään pistää eteenkin luove, luoe, luve, luet,
luoje eli luode, joka sijaitsee suunnassa, missä nykyisin on länsi, ja ennen
länsi oli siinä missä nykyisin lounas.
Seuraavalla sivulla vuoden 1859 kartta
hieman eri tavalla rajattuna kuin yllä oleva tämän päivän kartta. Kuten siitä
näkee, laski Varisjoki Kivesjärvestä Varislahteen nelisen kilometriä
Junttilanniemestä luetpohjoiseen, ja vesistö laajeni Oulujärveen kyseisen
niemen jälkeen. Melalahden pohjukkaan itäpohjoisessa oli hieman edellä
mainittua pidempi vesireitti. Paltaniemen kirkonkylä ei sijainnut aivan suoraan
poikkietelässä vaan hivenen vesietelän suunnassa ja sinne matkaa kertyi vajaat
yhdeksän kilometriä. Vesietelä lienee saanut nimensä siitä väittämästä, että
jos tuuli kävi kaakosta, tuli se sateen kera.
Vain kolme pientä saarta sekä kymmenkunta
pikkuruista luotoa rajoittivat Varislahden avautumista kohti aavaa
järvenselkää. Lähempänä Melalahden puoleista rantaa oli joitakin isompia
saaria, niistä suurimmat Koljolansaari Melalahden edustalla, sekä Tevä, joka
työntyi jo selkeästi Paltaselälle, jonka keskeltä sai vedellä airoja lähes
kolmen kilometrin matkan, että pääsi lähimpään rantaan. Se oli kuitenkin vielä
pieni ulappa verrattuna Suomen suurimpaan sisävesiaavaan, Ärjänselkään, jonka
keskeltä oli kaksinkertaisesti matkaa kovalle maalle.
Silloinen
Paldamon kirkonkylä alhaalla, Paltaselän takana, aivan toisessa paikassa kuin
nykyisin. Tämän päivän Paltamon taajama löytyy Oulujärven pohjoisrannalta,
vanhassa kartassa äärimmäisenä yläoikealla. Paikka oli tuolloin vielä Kiehimänsuun
kylä, ja pari Kiehimänjoen mutkaa erottuu heikosti kartalta, ylempi niistä
Kitusenmutka, alempi nykyisen kirkonkylän tietämissä, eikä sillä taida olla
nimeä.
Kartassa ylhäällä keltainen viiva Wehmas talon alla, keskellä Junttilanniemi ympyrän sisällä. Siitä luovepohjoiseen Kivesjärvi ja Waresjoen niska, josta järvi purkaa vetensä Oulujärveen Varislahden pohjukassa:
Rippikirja
kertoo Mikkosen Kallen ja hänen vaimonsa Waltasen Miinan asuinpaikaksi Paltamon
Melalahden Vaarankylän Wehmaan vielä koko 1860-luvun, mutta henkikirjasta
löytyy todellinen tilanne. Sen mukaan perhe muutti pois Wehmasmäki 28:sta
luultavasti loppuvuodesta 1862, varmuudella kuitenkin ennen seuraavan vuoden
kevättä. Uusi asuinpaikkakin oli Melalahdessa, mutta Warislahden vastakkaisella
rannalla. Tila kulki vielä tuolloin nimellä Karjala 2, mutta muuttui jo
seuraavana vuonna samalla numerolla olevaksi Junttilaksi.
Aivan
varmaa tietoa uuden asumuksen sijainnista ei dokumenteista löydy, mutta epäilen
talon olleen Junttilanniemessä, tai muualla lähellä Junttilaa. Toinen
vaihtoehto sen sijainnille on Honkajärven seutu, mutta etenen tässä tarinassa
sen oletuksen mukaan, että talo oli Varislahdessa, Oulujärven rannan
tuntumassa.
Sukututkijalle tuottaa päänvaivaa, että
suunnitteilla oli uusi sivukylä, johon siirtyi tiloja Melalahdesta ja
Kivesjärveltä sekä Neuvosenniemi, joka kuului tuolloin Paltaniemeen. Walaja -
Junttila - Hannila seutu oli uuden kylän keskus, mutta yksittäisiä taloja,
torppia ja mäkitupia oli myös Varisjoen suuntaan kuljettaessa sekä Honkajärven
maastossa, mutta vielä enemmän asutusta löytyi lännessä aina pitäjän rajalle,
Kuuskanlahteen saakka. Kun isojako saatiin päätökseen, muodosti tuo alue
Varesniemen kylän, josta käytettiin myös muotoa Varisniemi sekä Variskylä.
Kyseisen ajan dokumentit ovat aika
vaikeaselkoisia tekeillä olleen isojaon vuoksi, kun vielä tiedot
kirkonkirjoissa ovat pahasti ristiriidassa henkikirjojen kanssa. Jostakin
syystä tilojen nimiä muutettiin järjestelmällisesti 1855, mutta numerot
pysyivät entisinä ja vaihtuivat vasta parikymmentä vuotta myöhemmin, kun
isojako saatiin päätökseen. Rippikirjassa muutokset on kuitattu vetämällä
vanhat tiedot yli ja töherretty uusia niiden viereen tai jopa päälle. Tilojen
numeroita on sutattu ja kirjoitettu uudelleen niin moneen otteeseen, ettei
niistä tahdo saada selvää.
Papit eivät oikein olleet ajan tasalla, ja
joidenkin tilojen kohdalla luki edelleen Melalahti, vaikka se oli todella
selkeästi Variskylää. Niinpä Junttila 2 oli muka Melalahdessa, jossa oli myös
Kovala numerolla 2, eli samassa kylässä oli kaksi tilaa, joilla on sama numero, mitä ei yleensä esiinny kuin jos
tilasta on lohkaistu osa. Tiedot onneksi korjaantuivat, kun seuraava rippikirja
otettiin käyttöön.
Varisniemen alueesta olisi saattanut tulla
hyvinkin vauras, jos Varisjokeen rakenteilla ollut masuuni olisi toteutunut.
Vaikka hyttiruukki olikin sijainnut Kivesjärven kylän puolella, vaikutti se
todella paljon Varislahden vesiliikenteeseen, sillä kesäisin rautaharkkojen
kuljetus yhtiön pääpaikkaan, Myllyrannan ruukkiin Muhoksen pitäjän, Utajärven
kylän Vaalanniskaan tapahtui Oulujärven kautta. Kiveksen pruukin taru oli
kuitenkin kirjoitettu loppuun muutama vuosi aiemmin, ennen kuin se edes ehti
kasvaa rautahyttiä isommaksi. Silti Varisjokivarteen oli ehditty pykätä toinen
toistaan isompia rakennuksia työläiskasarmeiksi ja varastoiksi, mutta varsinkin
herrojen hulppeaksi hirsilinnaksi. Vuosikausia rakennukset ammottivat
tyhjyyttään jyrkässä jokitörmässä, vain arentimies perheineen asui muutamassa
huoneessa.
Kainuussa oli
ollut huonoja satoja jo useina vuosina, oikeastaan jo vuosikymmenen verran, ja
suoranainen katokin useana peräkkäisenä syksynä edellisvuosikymmenen
puolivälissä. Pettu oli siis tuttu leivänjatke kainuulaisille jopa vuosisatojen
takaa. Tasan eivät jakaantuneet ruokavarat tilallisten ja tilattomien kesken,
vaan kadon koittaessa heikoimmassa asemassa olivat ne, joilla ei edes ollut
peltoa. Koska teollisuutta ei ollut, oli heidän toimeentulonsa kiinni siitä,
saivatko he tehdä töitä tilanomistajille. Talokkaat, kuten maatilan omistavia
talonpoikia nimitettiin, eivät huonon sadon jälkeen pestanneet palvelusväkeä
seuraavaksi vuosijaksoksi, siis kekriltä kekriin, vaan yrittivät saada maatyöt
tehtyä päivätyöläisillä ja torppareiden taksvärkkipäivien työllä.
Moni tilaton jäi vaille minkäänlaista
ansaitsemismahdollisuutta, joka oli osasyynä anastuksien lisääntymiseen, ja
seudulle muodostui kähveltävä joukko, jota sanottiin Kiveksen rosvoiksi ja
Variskylän varkaiksi. Porukan nimitykset kertovat, että he majailivat juuri
tuolla seudulla, jonne Mikkoset olivat hiljattain muuttaneet.
Tiettävästi Kalle ei ollut mukana
varastelemassa viljaa muiden aitoista, eikä porukassa montaa akkamiestä
ollutkaan. Suurin osa varasjoukosta oli naimattomia, nuorimmat vasta neljän-viidentoista
ikäisiä poikalortteja, kuten oululaiset sanomalehdet kirjoittelivat, tosin
kainuulaisten kynällä. Tässä tarinassa en kuvaile laajemmin kyseistä roskajoukkoa,
koska Kallen ja Miinan perhettä käsittelevässä osiossa siitä on kerrottu
enemmän. Ja muut historian tutkijat ovat tarinoineet ”järvirosvoista”
kattavammin kuin minä, joten kannattaa lukea vaikka Mustarinda sivuston
”Yhteistä riistaa, eikä mikään omaa” tai Jaana Lukkarin blogin juttu ”Kainuun ´merirosvot´
vaiko paikallinen Robin Hood?”, jossa hän lähestyy asiaa Wariskylän varkaiden
johtajana toimineen Johan Henrik Mularin näkökulmasta.
Ensimmäiset pidätykset ja tuomiot Wariskylän
varkaille koittivat kevättalvella 1964, kun Mikkoset olivat asuneet
Varisniemessä vuoden, ehkä puolitoista. Saman vuoden syksyllä Kallen ja Miinan perheeseen
tuli lisäystä, kun kolmas lapsi, jälleen poika, koukittiin parmuskan avustamana
saunan sillan elikkä lauteiden alta 3. lokakuuta, joka oli maanantai ja
nimipäivää vietti Ewald. Koska rippikirja kertoo perheen kodiksi Paltamon
Melalahti 28 Wehmasmäen Vaarankylässä, on pappi virheellisesti kirjannut saman
myös syntyneiden kirjaan.
Lapsenpäästäjä sitoi napanuoran ja katkaisi
sen niin, että pienokaisen vatsaan jäi roikkumaan pitkähkö elämänlanka, jonka
annettiin kuivua itsekseen. Kun paopoja pesi pojan ensikertaa, laittoi hän veden
sekaan vähän tervaa ja soikon pohjalle vihkisormuksen tai hopearahan, että
pienokainen pysyisi terveenä. Taika esti silmäyksiltä ja pistoksilta, joita
kateelliset lähettivät lapsen kiusaksi. Pesijä ammensi ensin kolmesti vettä
pojan hartiaseudulle, että niistä tulisi vahvat ja voimalliset, tyttölapselle vettä
olisi valeltu pyllylle leveän perän toivossa, että tällä olisi helpot
synnytykset.
Äiti
ja vastasyntynyt saattoivat asustaa saunassa useita viikkoja, mutta kahden
heitä ei sinne jätetty, vaan lapsenpäästäjä pysyi paikalla koko ajan, poistuen ainoastaan
jos synnyttäneen naispuoleinen lähisukulainen tuli tilalle. Oli suuri vaara,
että vartioimaton äiti nukkui ja ”rumahenki” kuten peikko, noita tai maahinen, kävi
sillä välin kähveltämässä pienokaisen, jättäen tilalle vaihdokkaan, ruman
epäsikiön, josta ei tullut eläjää.
Naapuruston naisväkeä tuli varpajaisiin ja
ensimmäiset saapuivat jo synnytystä seuraavana päivänä. Tyhjin käsin näiden ei
passannut kastamatonta lasta tulla katsomaan, vaan hammasraha piti laittaa
pienokaisen pieluksen alle. Äitiä varten tuotiin parhaita ruokia, mitä kunkin
kotoa löytyi, ja tälle tarjottiin erityisesti viiliä, sillä sen uskottiin
palauttavan synnytyksessä kuluneet voimat. Se varmaan maistuikin, kun
kuormillisena eli raskaana naisen ei sopinut viilistä nauttia, sillä uskottiin,
että sitä syöneen lapsesta tuli rupinen tai muuten huonoihoinen.
Miina ei ollut lapsisaunassa viikkotolkulla,
sillä poika vietiin ristittäväksi jo kuuden päivän iässä, eli syntymää seuranneena
sunnuntaina. Samalla oli tapana kirkottaa äiti, vaikka kirkko oli jo luopunut
vaatimasta sitä, eikä pitänyt synnyttänyttä syntisenä ja pakanana, mutta
rahvaan keskuudessa uskomus eli edelleen. Kastajana toimi kappalaisen apulainen
August Johan Frosterus, joka oli naimisissa Sofia Forbuksen kanssa, joten
apupappi toimi sairaalloisen appiukkonsa sijaisena. Samainen pappi oli kastanut
myös perheen kaksi vanhempaa poikaa, Antin ja Heikin. Uusi pienokainen sai nimekseen
Karl Fredrik, eli hänestä tehtiin ensimmäisen nimen osalta isänsä kaima. Vaikka
poikaa varmaan sanottiin Kalleksi, käytän hänestä tässä tarinassa Reetrikki
nimeä, kun Kalleja näyttää olleen niin paljon.
Pojan kummit vahvistavat perheen elinpaikan,
sillä lähes kaikki asuivat Variskylässä tai heillä oli sukulaissuhde
Junttilassa eläviin, joita olikin paljon, sillä tilalla eli isäntäperheen
lisäksi kaksi kanssa-asujaa, kyseiset Mikkoset sekä Jokelaisen perhe. Reetrikin
kummin tittelin saaneet olivat Anna Greta Jokelainen, joka oli yhden
kanssa-asujan tytär ja Karolina Klemetti saman miehen miniä. Lisäksi kummina
toimi Johan Heikkinen, mutta hänen kohdallaan en pysty varmuudella sanomaan
kuka hän oli, iältään sopivia löytyy Paltamosta ainakin kolme. Hän saattoi olla
sukua Karolinalle, jonka äiti oli Anna Heikkinen, mutta en onnistunut
selvittämään yhteyttä.
Yleensä lapsella oli naimisissa oleva kummi,
tyttökummi ja poikakummi, ja Reetrikin kohdalla näyttää, että kaikki olivat
mukana kastetilaisuudessa, vaikka niin ei välttämättä aina ollut. Vanhempaa
kummia nimitettiin seurakunnan kummiksi, ja tämän katsottiin olevan eniten
velvollinen huolehtimaan kristillisestä kasvatuksesta, vaikka hän Reetrikin
tapauksessa oli vielä nuori, ainoastaan 28-vuotias Karolina Klemetti.
Ristimisen jälkeen tyttökummi otti kasteveden
ja kävi heittämässä sen kastetalon ulkoseinälle. Jos vesi osui alas, tuli pienokaisesta
typerys, joten veden viskaaja lienee pitänyt huolen, että niin ei käy. Käden
korkeudelle nakattu kastevesi tiesi siivoa ja hyvätapaista lasta ja korkealle
heitetty vesi teki kastetusta rohkean ja varman.
On mahdollista, että pappi oli kinkerimatkalla Oulujärven pohjoisrannalla, sillä samana päivänä kastettiin naapurin, Walajan talon Wilhelm Karjalaisen ja tämän vaimon Anna Klemetin kuukauden ikäinen tytär, jonka kummit olivat osittain samoja kuin Reetrikin. Naapurin pienokainen sai nimekseen Brita Gustava ja oli kastepäivänään kuukauden ikäinen. Muutama päivä aiemmin samainen pappi kastoi neljä lasta Melalahdessa, heistä nuorimman päivän vanhana, mikä myöskin viittaa siihen, että Reetrikin kastepaikka oli Mikkosten kodin lähellä. Tuskin noin pieniä lapsia olisi lähdetty kuljettamaan veneellä järven selän yli Paltaniemelle lokakuun hyisissä säissä. Jos papin ristiminen venyi pitkälle, annettiin lapselle hätäkaste, vaikka tämä ei olisi vaikuttanut heikolta tai sairaalloiselta. Sen saattoi suorittaa oikeastaan kuka vaan, mutta usein tehtävään valittiin paarmuska tai talon vanhaisäntä. Vietiinhän pieniä lapsia toki kasteelle pakkasellakin, mutta rekikyydillä matkanteko oli nopeampaa, ja pienokainen kulki yleensä kummin taikka vanhemman sylissä, tämän kanssa saman lammas- tai susiturkin sisällä.
Kyseisen
vuoden henkikirja kertoo Junttilassa olleen 28 asukasta, ja Reetrikin syntymän
jälkeen vielä yksi enemmän. Tuohon asukaslukuun
on laskettu yhteen kaikki tilalla eläneet, mutta Junttilassa oli kuitenkin
kolme savua, eli tiluksilla sijaitsi kolmen talollisen asuinrakennus. Mikkoset
olivat tilan omistajan, Matts Karjalaisen lesken, Elsa Hurskaisen
kanssa-asujina eli mebåbo, mikä tarkoitti, että Kalle oli ostanut ¼ osuuden
tilasta, mutta sitä ei oltu lohkottu ja jaettu. Koko tilan verotusarvo oli ½
manttaalia, joten sen suhteen jakaminen olisi ollut mahdollista, sillä
osituslainsäädäntö kielsi vain 1/8 manttaalin tilan pienimisen. Toisaalta jaosta
olisi tullut ylimääräisiä lohkomiskuluja ja saattoi olla, että tuona
ajankohtana ositus oli kiellettyä, koska isojako oli tekeillä.
Mikkosen talossa asui kahdeksan henkeä ja perheellä
lienee tuolloin mennyt suhteellisen hyvin, sillä heillä oli varaa palkata
apuvoimia. Renginpestiä hoiti Jonas Jokelainen, todennäköisesti naapurin ja
kanssa-asujan Jacob Jokelaisen Asarias veljen 18-vuotias poika Uuralta. Piikana
hääri 32-vuotias Agatha Karjalainen, joka lienee syntynyt Karjala 2:n mailla,
missä hänen vanhemmillaan oli ollut torppa. Karjalahan oli sama, jonka nimi
vaihtui myöhemmin Junttilaksi, eli piika oli jostain naapurustosta. Kallen,
Miinan, kolmen lapsen ja kahden palvelijan lisäksi samassa huushollissa eleli
Kallen sisko, vanhapiika Sanna.
Ote
Henkikirjasta
Kesä 1864 oli
ollut kylmä ja sateinen, joten Mikkostenkaan viljasato ei liene ollut kovin
hyvä. Kunnon sato oli saatu viimeksi kymmenen vuotta aiemmin, sen jälkeen oli
ainoastaan kaksi kesää, jolloin viljan kasvu oli edes keskinkertainen. Seuraavakaan
vuosi ei ollut hyvä, osassa maata koettiin suoranainen kato ja vuosi 1866
luettiin jo ensimmäiseksi totaaliseksi katovuodeksi, joita kutsuttiin
jälkikäteen ”Suuriksi Nälkävuosiksi”.
Aluksi Reetrikki oli tietenkin nilkoja, eli
imi äidin rintaa, ja maitoa näyttää riittäneen, koska poika pysyi hengissä
ensimmäiset viikot, jotka olivat usein ratkaisevia. Kun napanuora oli kuivunut tarpeeksi,
putosi se itsestään pois, ja tuolloin pienokaiselle ruvettiin antamaan muutakin
syötävää, aluksi äidin suussaan pehmittämää ja vähän myöhemmin kalavelliä. Myös
aikuisten ruoaksi tarkoitetuista keitoksista tehtiin todella kypsiä, joten
kaikki siihen laitettu oli lähes muusia. Kalavelliksi nimitetyssä ruoassa oli
jotain järvikalaa ruotoineen, suomuineen, suolineen ja päineen, sekä suolaa,
kenties myös vähän ruisjauhoja sekä ehkä lanttuakin ja tietenkin perunaa joka
oli edellisvuosikymmeninä saavuttanut myös Kainuun. Rintalapselle annettavaa
annosta jatkettiin maidolla tai vedellä, ja pienokainen sai imeä sitä
lehmänsarvesta kangasrasun läpi, sillä käytössä olevat puulusikat eivät olleet
pikkuiseen suuhun sopivia.
Äiti
suoristi Reetrikin irronneen napanuoran pätkän ja laittoi hirrenrakoon, missä
se sai kuivua lisää siihen saakka, kunnes pojan olisi aika opetella lukemista. Lapsia
opetettiin niin, että ensin heille näytettiin, mikä oli mikäkin kirjain, ja
sitten toinen luki ääneen ja opetettava seurasi kirjoitusta. Käteensä oppilas
sai napanuorasta kuivatun piirupuikon, jota hän kuljetti tekstin sillä kohdalla,
jonka opettaja luki. Samoin hän seurasi kirjaimia piiräntäpuikollaan, kun alkoi
päästä jyvälle ja sai vuorostaan itse tavata ja tankata. Piirupuikon saattoi
myös tehdä puusta, mutta omassa napanuorassa uskottiin olevan taikavoimia,
jotka auttoivat oppimaan.
Alkuopettajana toimi yleensä isä tai äiti, ja kiertokouluun lapsi pistettiin, kun hän osasi jo jotain. Tosin vanhempien opetustaito saattoi olla hyvinkin heikko, nämä osasivat ehkä lukea sen verran mitä olivat kinkereillä ja rippikoulussa oppineet. Kiertokoulu toimi talvisaikaan muutaman viikon kerrallaan jossain suuressa pirtissä, jonka kamarissa opettaja asui opetuksen ajan. Pakko sinne ei ollut lapsiaan laittaa, oppivelvollisuus astui Suomessa voimaan vasta 1921. Moni kuitenkin pisti jälkikasvunsa oppimaan lukemista sekä uskonasioita, jotka olivat kiertokoulun tärkein anti, olihan se seurakunnan järjestämää. Myös tytöt pistettiin yhtälailla opintielle parina talvena, etteivät nämä joutuisi käymään rippikoulua pitkään, sillä ilman sen suorittamista ei saanut naimalupaa. Lapsuusiässä oli paremmin aikaa opetella lukemista, vaikka työnteko omassa perheessä koitti heti kun voimat siihen riittivät, vieraalle piiaksi tai rengiksi siirryttiin viimeistään ripillepääsyn jälkeen.
Aluksi Reetrikki
varttui katsellen kotipirttiä tiukasti kapaloituna katto-orteen ripustetusta
kehdosta, jonka virkaa toimitti päreistä tai tuohesta valmistettu kori taikka
kankaanmutka. Lattianrajaan vastasyntynyttä ei laitettu, varsinkaan kun talvi
teki jo tuloaan. Syystalvi oli kylmintä aikaa savupirtissä, kun lumivaippa ei
vielä toiminut eristeenä rakennuksen ulkopuolella.
Kun
Reetrikki kasvoi liian isoksi riippuvaan kehtoon, soudatettiin häntä lattialla kätkyessä.
Vauvaiän ryömimistä ja konttaamista Reetrikki ehkä pääsi vähän kokeilemaan
seinävieriä kiertävillä leveillä penkeillä eli lavitsoilla, kun isommat lapset
pitivät vahtia, ettei pikkuinen tipahda päälleen lattialle. Yleisesti kyseiset
kehitysvaiheet olivat savupirteissä aika vieraita käsitteitä, kun päälle puettu
pitkä kolttu jäi aina polven alle, jos yritti kontata. Lattiat olivat lautaa
tai poljettua maata, ja yleensä sellaisessa siivossa, ettei niille voinut
laskea lasta. Enkä tarkoita, etteikö niitä olisi yritetty pitää puhtaina
lakaisemalla varpuluudalla, mutta väki kulki ulkona ja sisällä samoissa
kengissä, jotka riisuttiin vasta maata mennessä.
Sängyt
tekivät jo tuloaan myös rahvaan keskuudessa, mutta monessa talossa nukkuminen
tapahtui edelleen lattialla, jolle leviteltiin pehkut, jotka toimivat tietenkin
pehmusteena, mutta olkien tärkein tehtävä oli pitää alhaalta pyrkivä kylmyys
pois. Lattiaolkien päälle asetettiin ohutta mattoa muistuttava raanu, jolla ei
tarkoiteta seinävaatetta vaan lakanaa paksumpaa kudonnaista. Räsymatot olivat
vielä vieras käsite, ja loppuun kuluneet vaatteet ja räsyt kudottiin
kangaspuissa poppanaa muistuttavaksi raanuksi. Useimmiten peitteenä toimi
veltti, jossa toinen puoli oli lampaantaljaa ja vastakkainen puoli
kotikutoista, kankeaa sekä tiivistä palttinakangasta, jonka loimi- ja kudinlangat
saivat jäädä karkeiksi, eikä niiden eteen nähty paljon vaivaa.
Tuon
ajan pirteissä myös revittiin päreitä, karstattiin ja kehrättiin, kudottiin
kankaita sekä vuoleskeltiin tarvekaluja. Talvipakkasella hevonenkin tuotiin
pirttiin lämmittelemään siksi aikaa kun sille keitettiin apetta, joten
lattialla oli aina jotain roskaa, mitä pikkuiset olisivat tunkeneet suuhunsa.
Monet
miehet pureskelivat mälliä, eli purutupakkaa ja sylkäisivät ruskeita lönttejä
lattialle, jos talossa ei ollut sylkykuppia, tai sylkijällä oli huono sihti,
eikä hän osunut astiaan. Ei tuon ajan pirtti muutenkaan ollut terveellisin
asumus, vaikka talossa olisi ollut lakeistorven sijasta jo oikea piippu, sillä
sisällä oli savuista, kun päreitä piti polttaa jotain nähdäkseen ja
piipputupakkaa tupruttelivat sekä miehet että naiset. Toki lamppujakin oli jo,
ja talikynttilöitä saattoi tehdä lampaanrasvasta, mutta öljy oli kallista ja
kynttilöiden valmistus isotöistä, joten niitä poltettiin lähinnä pyhäpäivinä,
että näki lukea raamattua tai katekismusta.
Naisväellä ei ollut aikaa paapoa lapsiaan kuin imettäessä,
kädet oli täynnä työtä aikaisesta aamuheräämisestä iltamyöhään, ja vielä
öisinkin, jos lapsi oli ihan pieni. Jälkikasvua ei kovin paljon valvottu,
mummu, ruotimuori tai isosisar liekuttivat kehtoa ja antoivat järsittäväksi
ruisleivän kannikan tai kapakalan palan, jos lapsi itki kipeitä ikeniään hampaiden
puhkeamisen aikaan. Heti kun jalat vähänkään kantoivat, siirrettiin Reetrikki
seisomaan reikärahiin, joka esti pienokaisia loukkaamasta itseään esimerkiksi
kuumassa liedessä. Reikätuolissa pojan eteen levittäytyi taso, johon saatettiin
kiinnittää teline, jossa oli juomasarvi, tai sitoa narulla jokin lelu. Välillä
lapsi nostettiin potalle, mutta jos sitä ei kukaan ehtinyt tehdä, valuivat
jätökset lattialle, josta ne pyyhkäistiin luuturätillä pois.
Miehet
eivät yleensä lapsia hoitaneet, paitsi vanhat ukot, joista ei enää ollut muuhun
kuin kätkyttä keikuttamaan. Leikittää isätkin saattoivat lastaan, keinutella
polven varassa ja lorutella vaikka ”körö, körö, kirkkoon, papin muorin penkkiin”.
Varsinkin isommat sisaret tekivät pikkuisille loruja kämmeniin ja sormiin,
kuten ”Peukaloputti, tuomentukki, lekkermanni, kultaralli, pikkurilli”, ja
toisen käden sormille ”Peukalo, paukalo, talonpoika, pekkapappi, pikkutilli”.
Mikkosten
asuinseudulta löytyi lukuisia, saman ikäluokan leikkikavereita, Reetrikin
syntymän aikaan Junttilassa oli veljien lisäksi paljon lapsia, ja lähes
jokaiseen huonekuntaan tuli lisää viimeistään kolme vuotta edellisen syntymästä.
Toisen kanssa-asujan, Jokelaisen talon pari nuorinta poikaa olivat alle
kymmenen vanhoja, mutta vanhimmalla pojalla oli jo jälkikasvua, vuoden ja kahdeksan kuukauden
ikäinen Anna Gustava sekä Reetrikkiä kolme kuukautta vanhempi Kalle Jakob. Mantereen
puolella, Walajassa oli useamman Karjalaisen jälkeläisiä, Reetrikin kanssa
samaan aikaan kastettu Brita Gustava, sekä ainakin tusinan verran alle kymmenvuotiaita
lapsia. Ja vielä Valajanlahden takana, Hannilassa oli Korhosia, neljä poikaa
sekä yksi tytär, enkä edes tiedä minkä verran seudulla oli torppareiden ja
mäkitupalaisten lapsia.
Lasten nimet olivat pitkälle samoja, eli
kaimoja naapurustosta löytyi. Kun ovelta huusi Kalle, Matti, Antti, Heikki, Jaakko,
Juho tai Juuso, niin kuulijoissa oli heti useampia, jotka käänsi päänsä, tai
pötki pakoon, jos oli tehnyt tuhmuuksia. Kirkonkirjoissa nuo nimet olivat
edelleen ruotsinkielisessä muodossa, vaikka C-kirjain oli osin vaihtunut
suomalaisille kotoisampaan K:hon, Karl, Matts, Anders, Henrik, Jacob, Johan ja
Josef. Monella pojalla oli vain yksi nimi, joten Mikkosen Karl Fredrik oli
siinä mielessä poikkeus, mutta ei aivan ainutkertainen.
Tytöillä
nimiä oli yleensä aina kaksi, joista toisena Gustava näyttää olleen seudun
suosikki. Tyttöjen nimissä oli muutenkin paljon enemmän vaihtelua, mutta kyllä
niissäkin toistuu samat Sanna, Liisa, Marja, Elsa, Riita, Reeta, Kaisa, Anna ja
Eeva, ruotsalaismuodossa tietysti nämäkin. Pienissä määrin esiintyi myös muita
nimiä, jotkut Paltamossa todella harvinaisia kuten Niilo, Oskari ja Olli sekä
Apollonia, Selma ja Hilda. Erikoisimmat, joita luulin myös erittäin
harvinaisiksi, olivat pojalla Asarias ja Ananias, tytöllä Gunilla ja Tabitan,
mutta noitakin näytti olleen Kainuussa useampia.
Nälkä ei vielä
talvella 1866 ollut kurittanut Miinaa, sillä hän tuli raskaaksi kevätpuolella ja
heti vuoden vaihduttua seuraavaan, tammikuun toisena Reetrikki sai isoveljen
tittelin. Perheessä oli kunnon ukkovalta, kun syntyi neljäs poika, joka sai
kasteessa nimen Matti. Reetrikki oli tuolloin 2 vuotta ja 9 kuukautta, Heikillä
oli ikää vajaat 4,5 vuotta ja Antti oli kuuden vanha.
Lapsia
imetettiin pitkään, sillä sen oli huomattu estävän uutta raskautta alkamasta
liian pian edellisen perään, tosin siitä ”hiipui teho”, kun maito oheni. Saattaa
olla, että Reetrikki oli nilkonut senkin ajan, kun Miina odotti Mattia, mutta
imetys loppui viimeistään, kun vastasyntynyt potki leukaperiin. Yleensä isosisar
kuitenkin vieroitettiin, kun äiti huomasi olevansa kuormillinen.
Kevään edetessä joutui moni vähäosainen
pistämään leipäänsä enemmän kuin puolet petäjäistä. Jos leipä, jota monissa
murteissa sanottiin kakuksi, oli leivottu pelkästä petusta, nimitettiin sitä
silkoksi ja tuosta juontaa sananparsi: ”Moni kakku päältä kaunis, vaan on
silkkoa sisältä”. Silkkoleipää, siis pelkästä petusta tehtyä, ei pystynyt
leipomaan samalla tavoin kuin ruisleipää tai ohrarieskaa, sillä siinä ei ollut
sitkoa, joten se piti paistaa alustalla, jollaisena käytettiin yleensä
tuohilevyä, koska muuten leipä mureni uuniin.
Kaikkea muutakin pistettiin leipäjauhon
tilalle, olkisilppua, lehdeksiä, jauhettua vehkanjuurta ja jopa hevosen lantaa.
Silti harva käytti jäkälää, vaikka papit ja muun muassa vielä kymmenisen vuotta
aiemmin Kajaanin piirilääkärinä toiminut Elias Lönnrot yrittivät vakuuttaa sen
paremmuudesta hätäjauhoina. Lieneekö syynä ollut se, että jäkälä oli isotöistä
ennen kuin siitä sai myrkytöntä. Pettu oli siinä mielessä turvallisempaa, mutta
kyllä senkin eteen sai tehdä paljon töitä, vielä enemmän kuin jäkälän. Eikä
pettua pystynyt käyttämään hetken mielijohteesta, sillä yleensä mänty
nyljettiin keväällä, jolloin kaarna, nila ja puukerrokset irtosivat helpommin.
Sitten se piti vielä kuivata, raaputtaa pihkattomaksi, survoa huhmarissa ja
jauhaa jauhoiksi, jos pitkän prosessin kertoo hieman oikaisten.
Vasemmalla savupirtti, jonka harjalla ei ole piippu, vaan lakeistorvi, jonka kautta piisistä tuleva savu johdettiin ulos. Keskellä välikkö eli kylmäporstua, joka toimi yleensä myös maitokeittiönä, eli siellä siivilöitiin maito talvisaikaan, kesäisin se tehtiin kartanolla. Oikealla lämmittämätön ruoka-aitta:
Mikkosen perheen
väkiluku kasvoi Matin syntymän myötä seitsemään henkeen, mutta tilanne pysyi tuollaisena
vain lyhyen ajan, reilut puoli vuotta, kun Kallen vanhapiikasisko, Sanna muutti
kesällä Kajaanin maalaiskuntaan. Vielä pari vuotta aiemmin Mikkosen
huushollissa eli kaksi Jokelaista, piikana Anna ja renkinä Jöran eli Yrjö,
jotka olivat nähtävästi kanssa-asuja Jacob Jokelaisen sisaria, mutta Matin
syntymän aikaan palkollisia ei talossa ollut.
Sanna Leena oli Matti Mikkosen ja Leena
Rusasen toiseksi vanhin lapsi, ja ikää hänelle oli ehtinyt kertyä jo 39 vuotta,
kun puhemies huomasi hänet sopivaksi vaimoksi talokas Tuomas Moisaselle. Mies
oli jäänyt vuotta aiemmin, kesäkuun ensipäivinä leskeksi, kun hänen vaimonsa,
Walborg Lovisa Karppinen oli menehtynyt keuhkotautiin 34-vuotiaana. Jormuan
kylän Niemelä 15 tilalle jäi puolison lisäksi suremaan lapset, äidin kuoleman
aikaan kuuden vanhat kaksospojat Kalle ja Matti, vastikään kolme täyttänyt Reeta
sekä puolitoistavuotias Samppa.
Kihlapari saattoi karauttaa rekikyydillä
ensimmäisille kuulutuksille Paltaniemen kirkkoon 19.5.1867, sillä Paltaselällä
oli vahva jääpeite. Oulujärven jää oli vielä viikon, ja kahdenkin, kuluttua
hevosen ja reen kantavaa, joten Sanna ja Tuomas pääsivät kuulemaan kaikki kolme
kuulutusta jään yli, viittatietä pitkin.
Vihkipäivä
oli lauantai, heinäkuun neljästoista, jota pidettiin entisaikoina kesän
keskikohtana, vuosi ei ollut samalla tapaa eteenpäin kiertävä kuin nykyihminen
sen käsittää. Aikaa laskettiin yhtä lailla eteen kuin taakse päin, ja tuosta
ajankohdasta oli suunnilleen 13 viikkoa kevään alkamiseen sekä syksyn
loppumiseen, siis kevät- ja syyspäivientasauksiin, jolloin yö ja päivä ovat
yhtä pitkät.
Paltamon
kirkkoherra Anders Andelin toimitti vihkimisen, mutta dokumentit eivät kerro
missä pappi kysyi morsiusparin tahtomiset. Sekään ei selvinnyt tanssittiinko
häitä Junttilassa vai Niemelässä, mutta veneellä matka täytyi talojen välillä
taittaa, koska Oulujärvi oli vapautunut jäistä, mutta lähes juhannukseen saakka
oli suksilla pystynyt Paltaselän ylittämään. Vasta mittumaarilta oli koittanut
suvi suloinen ja luonto oli herännyt viheriöimään.
Minkälaiset lienevät hääpidot olleet
edellissyksyn kadon jälkeen, mahtoivatko pöydät notkua ruokaa ja juomaa.
Morsianhan oli neiti-ihminen, mutta olivatko häät ylipäänsä isot, kun leskimies
meni vihille.
Sannan uusi koti sijaitsi Jormuanlahden
puolivälin etelärannalla, Tiirivaaran kainalossa, pienen Partasaaren kohdalla. Tila
muuttuikin isojaon myötä Partalaksi numerolla 9, jolla nimellä se oli ollut
joitakin vuosikymmeniä aiemmin. Henkikirja kertoo, että tilan verotusarvo oli
1/8 manttaalia ja isännällä oli ollut varaa pitää palkollista jo pidemmän
aikaa, ei renkiä, mutta pienempipalkkaista piikaa kuitenkin. Piika oli äidin
kuoltua ollut välttämätön, samoin varmaan viimeisinä elinvuosina, kun tuberkeli
hivutti emännän petikuntoon. Sannan tullessa taloon piianpestiä hoiti Kaisa
Heikkinen, todennäköisesti jonkin lähitalon, torpan, mäkituvan tai itsellisen
tytär.
Vaikka Sannalla oli jo paljon ikää
ensisynnyttäjäksi, tuli hän kuitenkin raskaaksi seuraavana vuonna, ja sai
reilusti yli 40-vuotiaana, marraskuun alkupäivinä 1868 tyttären, joka
kastettiin edellisen vaimon täyskaimaksi, Vappu Loviisaksi. Vielä reilu vuosi
myöhemmin, kun Sannalla oli ikää kolmea kuukautta vaille 42, hän pyöräytti
maailmaan pojan, ja tammikuun puolivälissä syntynyt pienokainen sai kasteessa
nimen Heikki.
Moisasen perheen Heikki-kuopukselle suotiin
elinpäiviä ainoastaan alle 11 kuukauden verran, eikä Vappu tytärkään elänyt
kuin vähän yli neljä vuotta ja kahdeksan kuukautta. Vielä heidän jälkeensä
menehtyi Samuel, jolle ehti kertyä ikää hiukan vaille kaksitoista, joten vain
Kreeta tytär ja kaksospojat Kalle sekä Matti saivat elää aikuiseksi saakka.
Kaikki kolme perustivat aikanaan omat perheensä ja ainakin osa jatkoi sukua.
Tuomaan kanssa Sanna ehti elää lähemmäs 30 aviovuotta, kun mies kuoli viikko sen jälkeen, kun oli saavuttanut 63 vuoden iän. Viisi kesää miestään vanhempi Sanna oli tuon ajan mittapuun mukaan 68-vuotias vanhus, kun aviopuoliso menehtyi, ja leskenelämää hänellä oli edessään vielä yli yhdeksän vuoden verran. Sanna siirtyi ajasta iäisyyteen uudella vuosisadalla Parpalassa, joka oikeastaan sijaitsi Paltaniemen takana, 12 kilometriä kyseisestä kylästä koilliseen, tai oikeastaan melkein itään, vaikka kuuluikin Kajaanin maaseurakuntaan. Taloa isännöi poikapuoli Matti vaimonsa Lyyli Maria Leinosen sekä kahden jälkeläisen, 19-vuotiaan Heikin ja pari vuotta nuoremman Augusti Johanneksen kanssa. Sannan kuolinpäivä oli 6.2.1906, ja hän saavutti lähes 78 elinvuotta, ollen luultavasti sisarussarjansa iäkkäin päästessään haudan lepoon.
Sannan uusi kotipaikka Jormuanlahdessa:
Reetrikki varmaan
seurasi vuosi vuodelta enemmän ja enemmän kahden vanhemman veljen jalanjälkiä pihaleikeissä,
joille lienee jäänyt hieman aikaa, vaikka lasten oli osallistuttava töihin heti
kun kynnelle kykeni. Polttopuiden kantaminen kuului hyvinkin pienille lapsille,
veden nouto vasta kun voimat riitti puuämpärin kuljettamiseen läikyttämättä. Karjan
alusiksi tarvittavien hakojen hakkaaminen tuli lasten tehtäväksi siinä
vaiheessa, kun näille uskalsi antaa teräaseen, havukassaralla eli hakokirveellähän
oksat yleensä pienittiin. Heinätöissä piti käyttää haravaa jo varhain ja
marjametsään lapset lähtivät äitien tai mummojen selässä ennen kuin osasivat
edes kävellä.
Lelut pihaleikkeihin
etsittiin luonnosta, kävyistä ja hevosen kakkaroista tehtiin karjaa pistämällä
niille tikut jaloiksi. Leikkieläinten juotto- ja apekaukalot muovattiin savesta
tai eväs pistettiin näkinkengän taikka kaarnapalan päälle. Ruoaksi astioihin
laitettiin kaikkea mitä löytyi ja joka ei kelvannut omaan suuhun, kuten pieniä
kasveja, multaa ja kiviä, mitä milloinkin.
Koppakuoriaisiakin
oli tapana kerätä ja ne koottiin paimennettavaksi risuista kyhättyyn aitaukseen
tai pieneen kuoppaan, joissa niitä tökittiin tikulla, että ne menisivät
haluttuun suuntaan. Myös sammakonkutua kauhottiin kämmenkuppeihin ihan muuten
vaan, kun se oli hassun näköistä ja tuntuista. Ja tietenkin kaarnalaivoja
uitettiin puroissa tai järvenrannassa, vaikka vanhemmat varoittelivat, että Vetehinen
sieppaa, jos menee veteen taikka kurkkii lähteeseen tai kaivoon. Onkiminen
lienee ollut yksi lasten mielipuuhista, johon kuluneesta ajasta vanhemmat
harvoin moittivat, saattoihan se tuoda paljonkin särvintä pöytään. Isommat
lapset vuoleskelivat ongenkoukut puusta tai luusta, siimaksi kelpasi mikä vaan
naru, jonka sattui löytämään, ja kaarnanpala toimi kohona.
Pihapelit
ovat entivanahaan olleet monilta osin samoja kuin myöhempinä aikoina, kuten
hippa ja polttopallo, jossa tosin heitettiin esimerkiksi heinistä kyhättyä
myttyä. Piiloleikeistä ”Kirkon rotta” on ollut tunnettu jo tuolloin, vaikka siinä
saattoi olla osin toisenlaiset säännöt ja nimi, sillä sitä varioitiin myöhemminkin
monella tapaa, onhan esimerkiksi ”Kymmenen tikkua laudalla” eräs sen versioista.
Kaikenlaiset
kisat ovat tietenkin kuuluneet asiaan. On kokeiltu kuka loikkaa pisimmälle,
juoksee nopeimmin tai hyppii kauimmin yhdellä jalalla. On kilpailtu kenen
kivenmurikka tömähtää kauimmas, keppi lentää pisimmälle tai pikkukivi osuu
tarkimmin pilkkaan. Ja tietenkin on myös painittu ja katsottu kenet saa
kammettua helpoimmin tantereeseen.
Kesäisin isommat katsoivat pikkulasten perään ulkoleikeissä, talvella pienimmät eivät päässeet ulos, kun kenkiä ei ollut kuin sen ikäisillä, joiden täytyi kulkea aputöissä tai kiertokoulussa. Viimeistään noihin aikoihin pojat saivat myös jonkinlaiset housut ja tytöt mekon sekä förkkelin, esiliinan. Mäkeen, vesikelkalla laskemaan kengättömätkin väliin karkasivat, vaikka yllä oli vain villasukat ja virsut sekä kolttumekko, jonka päällä kenties villapaita.
Nainen
ammentaa avannosta vettä vesikelkan kyydissä olevaan saaviin
Sisällä
leikittiin penkkileikkejä, joissa toinen piti saada putoamaan lattialle ja
arvuuteltiin asioita. Jonkin pienen esineen piilottaminen oli myös sisäleikki,
ja siinä etsijälle annettiin vinkkejä kätköpaikasta sanomalla ”polttaa” tai
”jäätyy” sen mukaan menikö tämä lähemmäs vai kauemmas piilosta. Sokkoa on myös
saatettu leikkiä, mutta se on vaatinut aika ison pirtin. Siinähän yhden
silmille sidotaan liina, ja hänen täytyy saada joku kiinni näkemättä mitään.
Etsijää harhautettiin sanomalla jotain, jonka jälkeen etsittävä pinkaisi
pikaisesti toiseen paikkaan.
Jonkin verran oli leikkikalujakin, joita
tehtiin muun muassa varvuista, oljista, luusta, puusta ja kangasräsyistä. Aina
löytyi joku taitava nikkari, kuten Kalle-isä, joka vanhemmiten hankki
leivänjatketta puusepän töillä. Hän saattoi veistää pulmapelejä, äppöjä,
eläimiä sekä hyrriä ja muita pieniä esineitä. Perheen pienimmille tehtiin tuohesta
palloja, joiden sisälle laitettiin pikkukiviä, jotka rahisivat sitä
heiluttaessa. Jos isällä oli aikaa, saattoi hän vuoleskella ukkelin, joka laitettiin
tippumaan tikapuita askelma kerrallaan, tai sellaisen, joka keikkui ja ”sahasi”
pöydän laitaa. Aivan pieniä lapsia kohdeltiin samalla tavoin sukupuolesta
riippumatta, joten äiti saattoi tehdä myös miehenalulle paijattavaksi äpön, kapaloidun
räsynuken, jota tämä sai heilutella helmoissaan, olihan pojan asukin
samanlainen kolttumekko kuin tytöillä.
Myös tarinoita kerrottiin paljon, joko
ulkomuistista Raamatusta, tai maallisia kertomuksia, jotka kiersivät kylillä
aina hieman muotoaan muuttuvina. Juttu luisti varsinkin, kun pidettiin
hämäränhyssyä, jolloin juuri ja juuri näki liikkua ilman pärettä, mutta ei pystynyt
enää tekemään puhdetöitä. Talvella päivät olivat lyhyitä, iltahämärä eli kuhja
tuli jo varhain, joten silloin nukuttiin paljon, maata saatettiin mennä heti
lypsyn ja iltasuuruksen jälkeen, ja ”unta kerättiin varastoon” kesää varten,
jolloin silmiä ei juuri ehtinyt ummistaa.
Jälkeläisten kasvatus oli pitkälti sitä,
että jos lapsi teki sopimattomia tai oli suorastaan tuhma, seurasi selkäsauna,
jonka antaminen oli pitkälti äidin tehtävä. Kaikkia vanhempia ihmisiä piti
kunnioittaa ja teititellä, myös omaa äitiä ja isää. Koska tuolloin vielä
uskottiin erilaisiin taikoihin, kosketettiin vastasyntyneen suulla kolmesti
äidin kantapäätä, että lapsesta tulisi kuuliainen emoaan kohtaan.
Jos lapsi uhmasi vanhempiaan, sai hän tukkapöllyä, paitsi keväällä se vaihtui luunappiin tai vitsan hivautukseen kintuille, sillä tapana oli raakata päät puliksi, kun ilmat lämpenivät. Ensin keritsimillä lyhyemmiksi ja partaveitsellä loput, ja hiukset lähtivät yhtä lailla pojilta sekä tytöiltä, että syöpäläisistä pääsi eroon, olivathan täit ainainen kiusa. Riesana olivat myös öiset tuhohyönteiset kuten luteet, jotka imivät verta ihmisistä ja jättivät jälkeensä kutiavia imemisreikiä sekä torakat, lähinnä niiden pienikokoinen alalaji eli russakat, jotka sotkivat ruokavaroja niitä syödessään. Eikä pidä unohtaa sääskiä ja paarmoja, joiden karkottamiseen iholta ei ollut juuri muuta konstia kuin tervankusi, eli vesipitoinen terva, joka nousi paikallaan seisovien tynnyreiden pintaan.
Marraskuun
ensimmäisenä päivänä vietettiin kekriä, jolloin tehtiin monenlaisia taikoja
tuomaan sato- ja karjaonnea. Vaikka kirkko paheksuikin maallisia tapoja, noudatti
rahvas vanhaa konstia kekrin lammasuhrin suhteen, uskottiinhan sen antavan
suojelusta elikoille. Karjaonnen turvaamiseksi lammas täytyi teurastaa yöllä, ja
sen luut tuli piilottaa lammaskarsinaan. Eläimet oli syötettävä tavallista
paremmin, ja emännän tuli itse ruokkia lehmät ja isännän hevoset, mutta niin he
joutuivat tekemään myös seuraavina päivinä, sillä kekriltä alkoi römppä eli
palvelusväen ainoa vapaa viikko. Kekriltä alkoi myös kahdentoista päivän jakso,
joka ei kuulunut edelliseen eikä seuraavaan vuoteen, vaan sillä tasattiin
kalenterin ja kuunkierron eroa, että pyhäpäivät pysyivät vuodesta toiseen
oikeilla paikoillaan.
Lienevätkö Mikkoset saaneet kesällä 1869 jo
kunnon viljasadon, jolla kekriä laittaa, sillä luonnon puolesta nälkävuodet
olivat ohi ja kasvu mitä parhain. Ongelma oli, että siemenviljaa ei kylvöaikaan
ollut ollut, vaan sitä oli pitänyt käydä ostamassa Oulusta tai Savosta, siis
jos oli rahaa. Myös karja oli vähänä, kun elikoita oli jouduttu lahtaamaan
heinän puutteen vuoksi ennen kuin ne kokivat nälkäkuoleman.
Vaikka kasvukausi oli hyvä, kuoli Paltamossa
tavallista enemmän ihmisiä, tosin enää vain puolet edellisvuoteen verrattuna.
Väki oli niin nälän kurjistamaa, että kulkutaudit veivät heitä ennenaikaiseen
hautaan. Mikkosista ei kukaan kuollut nälkään tai sairauksiin, mutta perhe koki
raskaan menetyksen, kun Kalle Reetrikki siirtyi ajasta iäisyyteen marraskuun
toisena päivänä. Poikahan oli vasta matkansa alussa, vain kuukautta aikaisemmin
hän oli täyttänyt viisi vuotta, kun kuolo vei hänet äkkiarvaamatta.
Pappi on kirjannut Reetrikin kuolinsyyksi
”hukku veteen”, mutta sitä kirkonkirja ei kerro oliko vesi järvessä tai ojassa
taikka peräti saavissa. Ajankohta on kuitenkin sellainen, että poika saattoi
tippua jään läpi järveen. Voin kuvitella kuinka Reetrikki oikaisi naapuriin
heikon jään yli, joka petti pojan painosta. Tai hän saattoi vain innostua
kuuntelemaan, miten jää ritisi jalkojen alla ja päätyi huomaamatta kohtaan,
jossa jää ei kantanutkaan. Vai oliko poika vielä peräti niin huima, että kisasi
toisten kanssa siitä kuka oli rohkein ja uskalsi kauimmas rannasta yksiöistä
jäätä pitkin. Saattaahan olla, että jää petti useamman lapsen alta, esimerkiksi
vesikelkan luistaessa alamäessä järvelle saakka, ja muut onnistuivat pääsemään kuiville, vain
Reetrikin vetäessä vettä keuhkoihinsa.
Jäällä
liikkuva ei aina älynnyt tehdä taikaa, joka esti Vetehisen kaappaamasta
kulkijaa pinnan alle. Uimaan mennessä vedenväkeen joutumisen saattoi torjua
vuolemalla hopeakolikosta ohuen ohuita siivuja veteen. Onneksi taikoja oli
muitakin, sillä eihän lapsilla ollut rahaa. He saattoivat karkottaa Vetehisen heittelemällä
pikkukiviä veteen samalla kun lausuivat lyhyen loitsun, esimerkiksi:
”Veden henki
hietikolle,
ihmislapsi
lainehille.”
Kun lopetti polskimisen, piti muistaa lausua
loitsu toisinpäin, ettei suututtanut Vetehistä:
”Ihmislapsi
hietikolle,
Vetehinen aallon alle.”
Reetrikki
hukkui tiistaina, vanhaa pyhäinmiestenpäivää seuraavana arkipäivänä, joka oli
merkitty vielä 1869 vuoden almanakkaan, vaikka se oli siirretty sunnuntaihin
lähes sata vuotta aiemmin. Ajankohdan vaihto oli tehty, koska ruotsalaisen
esivallan, siis tuolloisen isäntämaan herrojen mielestä rahvas laiskistui
liikaa, kun arkipyhiä oli paljon. Aivan alkujaan kyseisen ajankohdan pyhiä oli
kaksi, joista ensimmäinen oli kaikkien poisnukkuneiden uskovien muistopäivä ja
seuraavana vietettiin pyhimysten ja marttyyrien päivää, mutta ne oli yhdistetty
yhdeksi arkipyhäksi jo ammoin. Kokonaan arkipyhästä oli päästy vuonna 1774, kun
yhdistettyä päivää ryhdyttiin viettämään läheisenä sunnuntaina ja nykyisinhän
se on marraskuun ensimmäinen lauantai. Samanlaisen arkipyhien poiston ja
lyhennyksen kokivat aikoinaan myös kevättalviset Marian ilmestyspäivä sekä
laskiainen. Tuosta löytyy selitys myös sille, miksi nykyisin on
laskiaissunnuntai ja -tiistai, sillä niiden välistä on poistettu
laskiaismaanantai, eli tuota ennen paastoon laskeuduttiin kolmipäiväisen
pyhänseudun jälkeen.
Vedenväki ei pitänyt Reetrikin ruumista kauan
kateissa jään alla, sillä vainajaa päästiin saattamaan hautaan kolme viikkoa
myöhemmin, ja Oulujärvikin oli ehtinyt jäätyä hevosreen kantavaksi tuossa
välissä. Isä-Kalle kävi kaatamassa tarkoitusta varten puun ja ryhtyi veistämään
karkeatekoista arkkua. Vauvaikäiselle hän olisi valmistanut arkun kovertamalla
sen suoraan puun runkoon.
Arkun
sivulaudat hän saattoi kiinnittää puunauloilla, mutta kantta varten tarvittiin
kannattomia rautanauloja, joita ei lyöty tiukkaan kiinni, että pieni vainaja
saisi sen helposti auki, kun tuomiopäivä koittaisi, haudat aukenisivat ja
vainajat pääsisivät paratiisiin. Yleensä arkku sudittiin tervalla, ja mikäli
sattui olemaan kimröökiä, pistettiin sitä hivenen sekaan, että tuloksesta
tulisi mustempi, mutta keskosena ja hukkumalla kuolleiden kohdalla se jätettiin
puupinnalle.
Koska kalma tarttui, eivät perheenjäsenet
saaneet koskea vainajaan ennen pesemistä, joten paikalle kutsuttiin vanha pari.
Pesijänä oli sekä akka että ukko, jotkut kylän vanhimmista, jotka eivät pelänneet
kuolemaa, koska sen aika oli jo lähellä. Nämä eivät saaneet pyytää palkkaa,
talosta annettiin jotain ruokatarpeita, mutta ei koskaan rahaa. Pesijöille piti
aina olla tarjolla viinaa, ja nämä saivat myös vainajan vaatteet, ei kuitenkaan
kuollessa päällä olleita, jotka hävitettiin. Palkaksi annettavat kamppeet pestiin
erillään muusta pyykistä, sekä savustettiin katajasavussa, ettei kalma jäänyt
niihin.
Ellei
talossa ollut ruumisaittaa, suoritettiin peseminen riihessä, jossa vainajaa
yleensä säilytettiin hautauspäivään saakka. Reetrikkikin riisuttiin, asetettiin
ruumislaudalle ja akka pesi hänet vedellä, suovalla sekä vastalla, jonka
jälkeen pieni vainaja sai päälleen puhtaan rohdinpaidan. Ukko levitteli arkun
pohjalle puunlastut, joita Kallella oli jäänyt arkkulautoja työstäessä. Vuodenajasta
johtuen ukko lisäsi lastuille olkia, kesäisin tilalla olisi ollut lehtipuun
oksia ja kanervan varpuja sekä kenties kukkiakin. Niiden päälle ukko laski
pienen vainajan ja levitti ylle kateliinan.
Jos
Reetrikillä oli ollut oma lelu, laitettiin se mukaan arkkuun, samoin
piiräntäpuikko, joka häneltä oli jäänyt käyttämättä, muuta pieni vainaja tuskin
sai kotoaan mukaan viimeiselle matkalleen. Tämän jälkeen vuorossa oli virsi tai
kaksikin, jota veisaamaan myös perhe saattoi tulla mukaan. Tähän saakka
vainajan oletettiin aistivan kuten elävä, joista jäljelle jäi vain kuulo, kun
kansi nostettiin paikolleen, vaikka sitä ei vielä naulattu kiinni.
Vainajan päällä olleet vaatteet sekä
arkunteossa yli jäänyt puutavara oli tapana tuhota tulella, samoin astiat,
rievut, vasta ja suopa ynnä muut, joita oli käytetty ruumista pestäessä. Talon
uunissa niitä ei missään tapauksessa voinut polttaa, sillä vainajan tavarat
olisivat nostaneet sellaisen möykän, että tulisija ja kenties koko talo
olisivat menneet säpäleiksi. Nuotiossa paloi mahdollisesti muitakin vainajan
henkilökohtaisia tavaroita, ellei niitä laitettu mukaan arkkuun, mutta
Reetrikiltä tuskin jäi mitään sellaista. Polttamista varten lähistöllä, yleensä
kirkon suunnassa oli kivirakka, jota ei käytetty muuhun tarkoitukseen ja
Kainuussa sitä nimitettiin kalmistoksi. Tai sitten se sijaitsi saaressa ja
sellaisia oli seudulla kaksikin, Kalmasaari hieman kauempana Tahkosalmessa sekä
pikkuruinen Kalmo parin kilometrin päässä, Varislahden vastarannan tuntumassa,
Peltosaaresta hieman jokisuulle päin.
Kalmosaaria
käytettiin myös väliaikaisina hautapaikkoina, mikäli vainajaa ei saatu
kuljetettua Paltaniemelle esimerkiksi keväällä, kun jää ei enää kantanut, mutta
maa oli paljas, eikä reki luistanut. Saaressa, tai muualla lähistöllä saattoi
olla myös kalmapuu, jonka juurelle pesuvesi kaadettiin ja kylkeen voitiin
veistää vainajan puumerkki. Kalmapuu oli usein kuusi tai mänty, jota
nimitettiin karsikkopuuksi, olihan siitä karsittu lähes kaikki oksat, vain latvaan
oli jätetty tupsu.
Myös
lehtipuu saatettiin valita kalmapuuksi, kuten pihlaja, sehän oli muutenkin pyhä
puu, jollaisen haluttiin kasvavan pihapiirissä suojelemassa taloa, väkeä sekä
karjaa. Sen juurelle äidit hautasivat myös keskenmenneet sikiöt sekä istukan
synnytyksen jälkeen.
Kaikkiin kalmapuihin oli tapana tehdä pilkka, eli sen kyljestä hakattiin pintaa kirveellä, jolloin siihen tuli ”tyhjä taulu” johon vuoltiin vainajan puumerkki tai alkukirjaimet, jotka olivat useilla sama asia. Pihlajaa, jossa oli pilkka, kutsuttiin elätti- tai suojeluspuuksi, ja siitäkin saatettiin karsia oksia, mutta sitä ei ”riisuttu” yhtä rajusti kuin karsikkopuita.
Rahvas ei
vielä tuolloin toimittanut kirjallisia hautajaiskutsuja, vaan joku läheinen
pistettiin asialle viemään sukulaisille sana peijaispäivästä. Jos vainaja olisi
ollut talon emäntä, olisi hänen nimikkolehmänsä teurastettu peijaisia varten. Sanottiin,
että emäntä vei oman nimikon kuitenkin mukanaan, ei siitä enää tulisi eläjää
hoivaajansa mentyä, vaan lehmä sairastuisi ja kuolisi. Myös talon isännän
kuollessa lahdattiin jokin isompi eläin, kuten sonni, ei kuitenkaan hevosta.
Muun väen peijaisiin teurastettiin vain vasikka tai lammas, vainajan asemasta
riippuen, köyhimpien kohdalla tyydyttiin hyvin niukkoihin peijaisiin, mutta
kahvia niihinkin pyrittiin saamaan.
Tosin
joinakin edellisvuosina vainajia tuli kadon vuoksi niin paljon, että nämä laskettiin
joukkohautaan ilman sen kummempia surujuhlia, pappi vain siunasi vainaat montun
pohjalle. Peijaisten järjestämiseen ei nälkäisellä kansalla ollut
mahdollisuutta, eikä saattoväelle olisi ollut mitään tarjolle laitettavaakaan,
kun laarit ja aitat ammottivat tyhjyyttä. Lieneekö viinaryyppyäkään ollut
pesijöille tarjolla, kun viinan poltto oli vähäisen viljan vuoksi kiellettyä.
Kerrotaan, että nälkävuosien aikaan Paltamon
papille ehti tulla kylmä, kun haudattavia oli talvipakkasella paljon. Kun pappi
lähti jo kävelemään pois avoimen joukkohaudan ääreltä, huomautti suntio, josta
tuolloin käytettiin nimitystä kirkkovahti, että siunaus unohtui yhden kohdalla.
”Jakakoot keskenään” kylmettynyt pappi tuumasi eikä kääntynyt takaisin, vaan
kiirehti pappilansa lämpöön.
Yleensä
peijaisväki saapui hautaamista edeltäneenä iltana, perjantaina tai lauantaina,
ja talossa piti olla tarjolla ruokaa niin paljon, että vierailla oli mieluummin
ähky kuin nälkä. Mikäli ruokaa ei ollut tarpeeksi, saattoi vainaja palata
kummittelemaan huonojen peijaisten vuoksi. Tosin lapsivainajan kohdalla väkeä
kutsuttiin huomattavasti vähemmän, eikä heidän peijaisiin lahdattu eläimiä,
vaan ruoka oli arkisempaa, kalakeittoa, lanttukukkoa tai voisilmäistä ohrapuuroa
piimän sekä kaljan kanssa. Ruokaryypyt piti tietenkin olla, oli vainaja sitten
aikuinen tai lapsi. Lisänä saatettiin tarjota viiliä talkkunan kera ja kahvia
juustoleivän kanssa taikka vehnäsletikon, josta leikattiin paksuja nisuviipaleita.
Tilaisuus alkoi virrellä ja rukouksella, joihin se myös päättyi, mutta ruokia
ei kerätty pois pöydistä ja iltaa istuttiin yötä myöten turisemalla sekä
vainajaa muistelemalla.
Reetrikki-vainaa pysyi riihessä vielä
peijaispäivän, vasta seuraavana aamuna kartanolle tehtiin haka nuorista
kuusista. Saattojoukko seurasi ikkunasta ja kun arkku oli aseteltu aitaukseen
pukkien päälle, astuivat he ulos toimittamaan lähtiäisiä. Avoimen arkun äärellä
veisattiin suruvirsi, jonka jälkeen omaiset sekä ystävät jättivät vuorollaan hyvästit
Kalle Reetrikille, saattoipa joku laittaa vainajalle vielä jotain mukaan, kuten
virsikirjan sivun. Jos Reetrikin poikakummi oli paikalla, asetteli hän
lapsivainajan käteen kepin, jonka tyttökummi oli tehnyt varvuista ja
koristellut puun lastuilla tai ohkaisilla tuohensiivuilla, harvemmin
paperinpaloilla, sillä sitä rahvaalla tuskin oli. Elleivät kummit olleet
saapuvilla lähtiäispäivänä, saattoi kepin tehdä oma äiti tai isompi sisarus.
Arkku
suljettiin veisaten virttä, jossa kerrottiin Herran luo pääsyn autuudesta.
Saattoväki kantoi arkun pesijäukon johdolla rekeen, tähänkään ei vainajan perheen
sopinut osallistua. Hevonen valjastettiin erilaisten rituaalien mukaan, jotka
vaihtelivat alueittain, yleisin lienee ollut, että valjaat laitettiin,
riisuttiin ja laitettiin uudelleen.
Valkoinen kangaspala, luokkiliina solmittiin sukupuolen mukaan, Reetrikki-vainaalle hevosen turvasta katsottuna oikealle, koska vainaja oli miespuolinen. Aikuisen naisen ollessa kyseessä liina olisi sidottu luokkiin hevosen niskan seudulle, kuitenkin niin että se oli selvästi vasemmalla. Reetrikin tapauksessa liina oli vain vähän aisan yläpuolella, koska sen korkeus luokissa määräytyi kuoliniän mukaan, ja ihminen tuli täysikäiseksi vasta täytettyään 21-vuotta eli yhden kolmatta, kuten asia tuolloin ilmaistiin.
Kuva on
finnasta lainattu, ei Reetrikin hautajaisista
Pesijäukko teki vielä raipalla
ristinmerkkejä hevosen edessä ja saattoipa lyödä arkkuakin ristiin ennen kuin
kiipesi istumaan sen päälle. Reki oli yleensä laitettu valmiiksi loivaan
alamäkeen, että ohjastaja sai ajopelin liikkeelle arvokkaasti pelkällä suitsien
heilautuksella ilman, että käski vetojuhtaa sanallisesti tai ruoskalla.
Kotiväen ei sopinut jäädä katselemaan perään, vaan lähtijöille oli käännettävä
selkänsä, että vainaja tiesi olevansa viimeisellä matkalla, jolta ei saanut
palata kotiin kummittelemaan.
Matkaa
taitettiin mennen rauhallista käymäjalkaa ja hevoseksi oli varattu sellainen,
joka ei helposti innostunut laukalle. Kaikki vastaantulijat pysähtyivät sivuun
odottamaan, eikä takaa tulijat saaneet ohittaa kulkuetta. Valkoinen luokkiliina
näkyi kauas, joten muut kulkijat tiesivät jonkun olevan matkalla kirkkomaalle.
Liinan paikka sekä arkun muoto, koko ja väri, kertoivat ensinäkemältä reitin
varrelle sattuneille, että pientä, kuitenkin vauvaa isompaa, hukkunutta poikaa
oltiin viemässä haudan lepoon. Miehet ottivat lakin päästään ja naiset
niiasivat, sitten molemmat laskivat katseen maahan, kunnes ruumissaatto meni
ohi.
On mahdollista, ettei äiti ollut läsnä
hautaamisessa, isä ehkä lähti Paltaniemelle, mutta ei kuitenkaan taittanut
matkaa samassa reessä kuin arkku. Hän ylitti Paltaselän taaempana kulkeneen
reen kyydissä niiden kanssa, jotka olivat menossa kaivamaan hautaa. Jos matkaan
lähdettiin vasta sunnuntaina, oli se tehtävä varhain, että kuopan kerkesi
kaivaa valmiiksi. Vainajakin piti ehtiä laskea hautaan ennen kuin kirkonmenot
alkoivat, sillä Jumalanpalveluksen aikaan niitä ei saanut tehdä. Tämän vuoksi
peijaiset saattoivat olla jo perjantaina, jolloin jäi päivä aikaa haudan
kaivamiseen, joka varsinkin talvella oli hidasta. Tällöin vainaja vietiin lauantaina
Paltaniemelle, ja sijoitettiin yöksi yleiskäytössä olleeseen kalmariiheen, joka
sijaitsi lähellä kirkkotarhaa. Saattoväki kaivoi haudan valmiiksi ja vietti yön
samassa talossa kuin yleensä kirkossa käydessään. Taloon vietiin surutalosta
mukaan otettua ruokaa ja viinaa, että vielä sielläkin saatettiin pitää
peijaisia vainajalle.
Isän tehdessä
raskasta matkaa hautausmaalle, jäivät kotiin suremaan melkein 9-vuotias Antti,
seitsemän vanha Heikki, vajaan kolmen ikäinen Matti sekä Miina-äiti, joka oli saattanut
jo huomata seuraavan lapsen olevan tulossa tulevana kesänä. Surutaloon saattoi
jäädä vielä joitakin sukulaisia, mutta lapsivainajan kohdalle tuskin muita kuin
Miinan vanhemmat tai joku tämän lähistöllä asuneista enoista taikka tädeistä.
Sisaruksia sarjassa oli kaikkiaan ollut 16, tosin elossa Miinalla oli enää
kolme veljeä ja neljä siskoa. Kallellahan ei veljiä ollut ja kaikki elossa
olevat siskot asuivat hieman kauempana, Utajärvellä, Ristijärvellä, Kajaanissa
tai sen maaseurakunnassa. Vasta pari vuotta aiemmin Jormuaan muuttanut Sanna
lienee ollut ainoa, joka mahdollisesti oli peijaisissa.
Pappi kävi sunnuntain Jumalanpalveluksen
jälkeen siunaamassa vainajat, joita saattoi olla montakin odottamassa. Vainajan
uskottiin kuulevan papin sanat, ja viimeinen aisti katosi vasta, kun kirkonmies
laittoi hiekalla ristin arkun päälle. Kuoppa oli kaivettu vainajien varvikkoon
niin, että haudattavan kasvot olivat itään, kohti auringonnousua ja
ylösnousemusta. Hauta luotiin umpeen, mutta kummulle ei laitettu havuja tai
kukkia, eikä niitä marraskuun lopulla olisi ollutkaan. Ennen kotimatkalle
lähtöä saatettiin vielä veisata virsi ja ottaa viinaryyppy, ettei reessä tulisi
kylmä.
Ilmaista ei papin saanti haudan äärelle
ollut, vaan ruumisraha määräytyi vainajan aseman sekä varallisuuden mukaan.
Aikuisen ihmisen kohdalla maksu oli aika suuri, esimerkiksi talollisen tai
tämän vaimon kuoltua tuli kirkkoherralle antaa lehmä, mikäli niitä oli vainajan
navetassa vähintään kuusi. Jos lehmiä oli vähemmän, oli ruumisrahan suuruus kaksi
hopeataaleria, muiden perheenjäsenten osalta maksu oli pienempi, joka sovittiin
kunkin kohdalta erikseen. Tämä koski siis vain talollisia, ei torppareita,
mäkitupalaisia, itsellisiä tai palkollisia saatikka vielä vähävaraisempia. Talokkaan,
jollaiseksi Kalle Mikkonen laskettiin, pienen lapsivainajan kohdalla maksu ei
liene ollut kovinkaan suuri, eikä sitä maksettu kirkkoherralle vaan
kappalaiselle, Reetrikin osalta Adolf Forbukselle, hänen viimeisenä
virkavuonnaan, sillä hän sai kutsun Taivaan Isän luo seuraavana kesänä.
Kenties isällä oli mukana haudalle
asetettava tervattu lauta, johon hän oli veistänyt pojan kuolinvuoden sekä alkukirjaimet,
puumerkkiähän Reetrikillä ei ehtinyt olla. Lautaa sanottiin tauluksi eikä sitä yleensä
tehty ristin muotoon, mutta siihen saatettiin vuolla risti kuolinvuoden eteen. Taulussa
oli maahan upotettava puinen jalka, joka vuosien saatossa lahosi pois, kuten
koko muistomerkki pian sen jälkeen. Edes aikuisena kuolleille ei rahvaalla
ollut tapana laittaa veistettyä laudanpalaa kummempaa, jonka tärkein tehtävä
olikin, ettei uutta vainajaa haudata liian aikaisin samaan kohtaan. Vain
rikkaammat hankkivat valurautaristin tai kivipaaden, ja äveriäimmät, lähinnä
virkamiehet, jopa pikkuruisen aitan kokoisen huoneen hautakumpunsa suojaksi,
joita Paltaniemelläkin oli aikoinaan muutama, ja paikalliset nimittivät niitä hautakappeleiksi.
Laudan ansiosta äiti olisi löytänyt paikan, jos halusi seuraavalla kirkkoreissullaan käydä katsomassa missä poika oli laskettu maanpoveen, mutta haudalla käynti ei ollut yleistä, sillä pelättiin että kalma tarttui kirkkotarhasta. Päiväsaikaan se ei ollut niin vaaraksi, mutta öisin hautausmaalle ei menty kuin pakosta tai taiat mielessä, sillä tietäjät käyttivät vainajien sormi- ja varvasluita uskoen niissä olevan maagisia ominaisuuksia.
Pienestä
Reetrikistä ei tainnut jäädä kuin suru perheenjäsenten sydämiin ja muisto
sukulaisten mieliin, jotka nekin ajan myötä haalistuivat. Vielä viisikymmentä
vuotta sitten sukututkijat eivät välttämättä edes kirjanneet ylös sellaisia
sukulaisia, jotka kuolivat lapsina, joten Hannes Mikkosen tekemässä
selvityksessäkään ei ole mainintaa Kalle Reetrikistä. Vaikka tiedämme pojan elämästä
hyvin vähän, kirjoitin tämän pienen tarinan, että lyhyen elämäntaipaleen
taittanut Karl Fredrik ei jäisi aivan unholaan.
Tarinassa
käytetyt kuvat:
Vanhat kartat: Maanmittaushallituksen
historiallinen kartta-arkisto
Uudet kartat: Maanmittauslaitos.fi
/ karttapaikka
Ilmakuva: LKV Rantamökki
Oy
Maalaukset ja
piirrokset: Severin Falkman /
finna.fi (joitakin luonnoksia yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi)
Syntyneet
Paltamo: SSHY.fi,
Paltamon seurakunnan tietokanta
Henkikirja
1864: Kansallisarkisto
/ Digihakemisto
Ilmansuunnat: Samuli Paulaharju
kuvaus kirjasta ”Kainuun mailta”, piirros itse tehty
Entisajan
välineet, leikkikalut, karsikkopuu ja hautajaiskuva:
finna.fi (joitakin yhdistetty yhdeksi
kokonaisuudeksi tai muokattu muuten)
Muut kuvat: Omat sekä
kavereiden kuva-arkistot
Hakokirves























Ei kommentteja:
Lähetä kommentti