Tervatynnyrit rannassa
Museovirasto,
Kansatieteen kuvakokoelma, kuvaaja Komu Väinö 1953
Moni muukin on tehnyt lukuisia
päätelmiään siitä mikä johti Kivesjärven rosvojoukko syntyyn, osa huomattavasti
kattavammin kuin minä. Sen voinevat kaikki myöntää, että syyt ovat monen asian
summa, ja vaikka keräisimme kaikki löydettävissä olevat faktat, emme saa asiaan
tyhjentävää vastausta. Siitä huolimatta voin kumota joitakin aiheesta aiemmin
kirjoitettuja tietoja. Eräs näistä on väite, etteivät kadot olleet vielä koittaneet,
kun rosvojoukko teki ensimmäisiä rötöksiään. Kiveksen rosvot ryhtyivät
rettelöimään viimeistään vuotta 1861, mutta huonosatoinen ajanjakso oli kuitenkin
alkanut jo paljon aiemmin. Sitäkään tosiasiaa ei voi väistää, että rötöstelevä
joukko oli aikansa syrjäytyneitä, vähäosaisia, jotka yrittivät pysyä
elämänsyrjässä kiinni omilla, laittomilla keinoilla. Pääsääntöisesti rosvojoukko
oli tilattomia tai muutoin köyhästi ja ahtaasti eläviä.
Kiveksen Ruukin toiminnan katsotaan
päättyneen 1860, jolloin moni menetti ansionsa sekä perheensä toimeentulon, jonka
vuoksi seudulle jäi työttömien ja toimettomien joukko. En ryhdy tässä luvussa
selittämään seikkaperäisesti Ruukin vaiheita, sillä siihen voi tutustua
tarkemmin Sudenkatse-bloginin kohdassa: 1. Kiveskylä ja Kiveksen Ruukki.
Nuorille miehille ei Kivesjärvellä ollut
tarjolla mitään ansaitsemismahdollisuutta. Ruukilla oli työskennellyt jossain
määrin myös naisia, ainakin piikoina, kenties myös hölmän nostossa, mutta he
eivät tiettävästi kuuluneet rosvojoukkoon. Seudulle oli tullut väkeä myös
muualta toiveena päästä kiinni työnsyrjään. Suurin osa heistä lienee lähtenyt
Ruukin lakkautuksen jälkeen etsimään onneaan muualta, mutta silti Kivesjärvelle
jäi melkoinen toimettomien lauma, joka ryhtyi tekemisen puutteessa kuluttamaan
aikaansa kaikenlaisten paheiden parissa.
Talvinen Oulujärvi
Väestönkasvun myötä tilattomia oli
entistä enemmän, sillä valtio ei antanut pilkkoa tiloja kovin pieniksi, joten talollisten
nuorimmat lapset saattoivat jäädä vaille viljelysmaata. Lapsille toki
lohkottiin torppia ja mäkitupia edelleenkin, mutta heidän lapsensa jäivät
osattomiksi. Kun Ruukin majoitus loppui eikä rengin ja piian paikkoja ollut
tarjolla, ei ollut myöskään asuntoa, vaan tilattomat majoittuivat toisten nurkkiin,
tai joku onnekas perhe saattoi saada vuokrattua maattoman mökkirähjän
mäkituvaksi, josta maksoi tilalliselle omalla työllään, taksvärkillä.
Mäkitupa:
Pirtti ja piharakennukset niemennokassa
Museovirasto,
Kansatieteen kuvakokoelma, Inventaarionro KK1782:56
Kainuussa oli kasvava joukko itsellisiä
ja loisia tai löysiä, kuten maattomia tuolloin nimitettiin. Aikalaiskirjoituksista
käykin ilmi, etteivät ainakaan kaikki hyväosaiset halunneet ymmärtää, ettei työttömyys
ja tilattomuus ollut tuon ihmisjoukon omaa syytä. Lois- ja löysä-nimityksiä
käytettiin juurikin niistä, joilla ei ollut vakituista toimeentuloa, kun
itsellisiä olevat esim. kyläsuutari tai lapsenpäästäjä, vaikka ammatti ei
mitenkään riittänyt pitämään henkilöä leivässä pienessä, syrjäisessä
taloryppäässä, jota kyläksi kutsuttiin.
Mistä tämä enenevä nälkäinen ryhmä
ylipäänsä saattoivat saada elantonsa. Yhteiskunta tarjosi hyvin vähän työtä,
kirkot ja kunnat teettivät vähäisiä määriä rakennuksia, teitä ja siltoja. Kyntö,
kylvö ja keruu olivat niitä kesän töitä, joissa saattoi olla tarjolla
kaikenikäisille miehille ja naisille, jopa lapsille. Myös tervansoudussa oli mukana
kaikkia kolmea ihmisryhmää, ja Kainuussa näyttää olleen jo tuolloin löyhät
sukupuoliroolit töiden suhteen, kaikki tekivät kaikkea mihin kykenivät ja mistä
elantoa saattoi saada. Kiskottiin pettua, poltettiin viinan sekä tervaa ja kuljettiin
metsätöissä. Soudettiin tervaa ja vedettiin nuottaa. Kalastettiin,
metsästettiin, kerättiin kerppuja ja marjoja, kenties sieniäkin ja tehtiin
erinäisiä käsitöitä. Jotkut yksinäiset ihmiset pysyivät hengissä kulkemalla
talosta toiseen kuppaamassa, hieromassa tai tahkoamassa, ollen sen ajan kunkin
talon leivissä.
Seudulta poismuuttaminenkaan ei tuolloin
ollut aivan yksinkertaista, sillä tietoa muiden pitäjien työpaikkatarjonnasta
ei juurikaan ollut. Sanomalehtiä ei vielä Kainuussa ilmestynyt, eikä kaikilla
ollut riittävää lukutaitoa. Varakkaimmille tuli Oulun Wiikko Sanomat tai jokin
ruotsinkielinen lehti, mutta kun se tavoitti Kainuun ja varsinkin köyhimmän
väestön, oli se jo viikkoja, ellei kuukausia vanha. Jumalanpalvelusten
yhteydessä kirkossa kuulutettiin pitäjän asioista, mutta muut tiedot kulkivat
ihmisten mukana ja saattoivat muuttaa asiasisältöään matkalla.
Enää tuolloin henkilö ei ollut ”pitäjänsä
omistama”, eikä varsinaista lupa paikkakunnan vaihtamiseen tarvittu, mutta
silti muuttokirja piti hakea papilta. Kirkonmies merkitsi siihen nimen lisäksi
esimerkiksi syntymäajan ja -paikan, ammatin, vanhan sekä uuden asuinpaikan,
tiedon tulevasta työpaikasta tai millaista työtä etsi uudesta pitäjästä, tiedot
ehtoollisella käymisestä sekä luku- ja kristinopin taidoista, aviosuhteesta,
isorokkoa vastaan annetusta rokotuksesta sekä maineesta. Viimeksi mainittu
tarkoitti sitä, että pappi kirjasi ”nuhteiton” taikka saadut tuomiot sekä
naisen aviottomat lapset, mutta laittoi yleensä myös, kenen lapsi lähtijä oli.
Jos olikin jonkin naisen lapsi, kertoi kirjaus, että henkilö oli syntynyt
äpäränä, vertaa esim. Kallen poika ja Eevan poika (Karls son ja Ewas son). Tuon
muinaisen muuttokirjan peruja on vieläkin käytössä oleva sanonta: ”Rippikoulun
käynyt ja rokotettu”.
Ameriikkaankaan ei vielä suurissa
määrin lähdetty, Atlantin ylityksen kulta-aika saavutettiin vasta, kun
sanomalehdet mainoksineen yleistyivät 1800-luvun lopulla, ja varsinkin kun
rautatie saavutti Kajaanin 1904. Oulujärven pohjoispuolta kulki jonkinlainen
tiepahainen, jota pääsi Kajaaniin sekä edelleen Iisalmeen ja sieltä Etelä-Suomeen. Juuri valmistunut tieosuus johdatti Vaalankurkun kautta Ouluun, mutta muut tiet eivät olleet juuri kinttupolkuja kummempia. Kesällä
kuljettiin veneillä ja talvella rekikyydillä tai hiihtäen, jolloin Oulujärvi sekä
Oulujoki olivat reittejä Kivesjärveltä suureen maailmaan.
Tavaroiden kuljetusta tiettömällä taipaleella
Museovirasto, Kansatieteen kuvakokoelma, 1912
Myös muita syitä rosvoilun alkamiseen
oli. Yksi niistä oli isojako, joka kerrotaan suoritetun Kainuussa 1864-75,
mutta jotain järjestelyjä Kivesjärvellä tehtiin jo 1863, koskapa henkikirjaan
ilmestyy sivun verran uusilla numeroilla olevia tiloja tai torppia, joiden
jäljessä ei ole asukkaiden nimiä vaan ainoastaan teksti Nyhemmas. Kainuun
tilattomat olivat perinteisesti hankkineet osan elannostaan yhteismetsistä tai
osallistumalla työpanoksellaan talollisten terva- ja kaskityömaihin. Yksi isojaon
tarkoituksista oli saada tilallisten hajallaan olevat maatilkut yhtenäisiksi,
mutta tilattomalle, varsinkaan varattomalle se ei tuonut mitään etua.
Oulun
läänin henkikirjat, Henkikirja 1863-1863 (Ou:55),
Paltamon seurakunta
VAKKA-arkistotietokanta,
Aiemmin yhteiskäytössä olleet maat
siirtyivät valtiolle, eli niistä tuli kruununmetsiä, mikä tarkoitti, etteivät
tilattomat voineet enää kaataa puita kotitarpeisiin, tai mäkitupalaiset uuteen pirttiin, sillä valtio palkkasi metsänvartijoita tarkastamaan ettei luvatonta käyttöä tapahtunut. Myös yhteismetsissä harjoitettu tervan
poltton, kaskeaminen tai petun ja parkin kiskonta tulivat laittomisksi. Mikäli tilanomistaja kielsi, eivät
vähäosaisimmat saaneet pyydystää riistaa heidän metsistään tai kalastaa tilan
vesialueella. Halutessaan tilalliset saattoivat kieltää ottamasta mitään omilta
mailtaan, kuten keräämästä risuja polttopuiksi taikka marjoja, sillä jokamiehen
oikeutta ei tuolloin tunnettu.
Tuolloin erilaista kasvillisuutta
tarvittiin moniin sellaisiin käyttötarkoituksiin, jotka meiltä tämän päivän
ihmiseltä ovat unohtuneet ja metsän käyttö oli välttämätöntä jo pelkästään lämmitykseen ja ruoanlaittoon tarvittavien klapien takia. Pellot olivat viljaa varten eikä niillä kasvatettu heinää,
vaan kaikenlaisia ruohokasveja sekä kaislaa ja kortetta niitettiin vesistöjen
varsilta, ja lehtipuista tehtiin kerppuja karjan ravinnoksi. Havupuiden oksista
pilkottiin hakoja alustoiksi navetanparsiin, sillä oljet tarvittiin muualle,
kuten patjojen täytteeksi, kanervien lisäksi, ja havunneulaset kävivät
lannoitteena lannan seassa. Sammalta nostettiin hirsiseinien tilkkeiksi ja jäkälää
rehuksi, appeeksi, jota haudutettiin virtsassa tai kuumassa vedessä. Appeen silpuksi kelpasivat mm. akanat, neulaset, juuresten
varret, oljet ja hevosen sonta sekä perunankuoret, joista muutamia viimeistä
söivät ihmisetkin katovuosien aikana.
Ei siis ihme, että muutkin kivesjärveläiset
harrastivat omankäden oikeutta, niin että jo lakkautetulle Pruukille palkattiin
1860-luvun alkupuolella ruukinvahdiksi Juho Korhonen, jonka tehtävänä oli valvoa
kiinteistöjä ja muuta omaisuutta. Aikalaiskirjoitukset kertovat, että
ruukinhoitaja Castrèn haastoi useita kyläläisiä oikeuteen vuosien 1863-68
välillä, koska tilan mailta anastettiin valmiita halkoja ja kaadettiin tukkeja.
Metsäkuva
Nälkämaa ja koko Suomi oli potenut
kroonista viljapulaa jo 1700-luvulta lähtien. Huonoja satojen aikakausi koitti
jälleen 1850-luvun jälkipuoliskolla. Katoja oli välillä useampana vuonna
peräkkäin niin että vain muutamia hyviä satovuosia mahtui mukaan ennen pahoja
nälkävuosia. Varmuusvarastoja ei juurikaan ollut, monet pitäjät perustivat
jyvämakasiineja vasta nälkävuosien jälkeen, tai ne olivat jo tyhjentyneet ennen
kaikkein katastrofaalisimpia vuosia. Englantilais-ranskalainen laivastokin teki
tuhojaan pitkin Suomen rannikkoa Oolannin sodassa 1854-55, ja poltti siinä
sivussa vähäisiä lainamakasiineja, vaikka keskittyikin pääsääntöisesti Raahessa ja Oulussa
tervavarastojen ja -satamien sekä laivavarvien tuhoamiseen.
Kainuulaisten nälkä rupesi pahenemaan huippuaan kohden, kun juhannukselta 1866 alkoi sataa vettä, jota kesti talven tuloon
saakka. Seuraava talvi oli lähes leivätön, mutta sään suhteen tavanomainen ja
kevätkin näytti koittavan, kunnes toukokuun puolivälissä iski takatalvi. Kun
jäät yleensä lähtevät Oulujärvestä kylmänäkin keväänä toukokuun puolella, oli
järvi vuonna 1867 hevosen kantavassa jäässä vielä juhannuksena eikä puissa
ollut lehtiä. Juhannusta seurasi hellejakso, ja viljelijät kylvivät innoissaan
peltonsa toivoen kasvukauden riittävän, mutta se osoittautui turhaksi. Syyskuun
4. ja 5. päivän välisenä yönä oli niin ankara halla, että maa oli paksussa
valkoisessa jääkuurassa ja jäiset viljantähkät kimaltelivat aamuauringossa kuin
kristallit kirkkojen kattokruunuissa. Tuho oli yhtä totaalinen lähes koko
maassa.
Seuraava kesä olisi ollut hyvä, mutta
ihmisiltä puuttui siemenvilja, ja moni tilallinenkin oli niin velkainen, ettei
pystynyt sitä hankkimaan. Keväällä 1868 seudulle levisi lavantauti epidemia,
joka jatkui lähes puolitoista vuotta, ja tappoi syksyyn 1869 mennessä lukuisia paltamolaista,
muista taudeista puhumattakaan. Suoraan nälkään ei Paltamossa kirjattu kuolleen
montakaan, mutta tämä on osittain pappien sekö omaisten kertomaa
kaunistelua. Kuolleisuus nälkävuosina sekä sitä seuranneena tautiaikana oli Paltamon
pitäjässä nelin-viisinkertainen.
Jäätyneet lehdet - talvi on tullut ennen aikojaan
Kirkolla oli vielä tuolloin hyvin
vahva auktoriteetti, ja kun pappi saarnasi, että huonot sadot olivat
rangaistusta ihmisten synneistä, niin tokihan rahvas uskoi. Ehkä osittain riittämättömästi
omia sanojaan tutkimatta, papit antoivat sen käsityksen, ettei tavallinen
ihminen voinut kadolle muuta kuin yrittää elää synnittömästi, Herran pelossa ja
nuhteessa. Sääty-yhteiskunta oli vielä voimissaan, ja vaikka Kainuussa ei enemmälti
ollut kartanonherroja, antoivat kirkonmiehet ymmärtää, että ihmisen tuli pysyä
siinä säädyssä mihin oli syntynyt, eikä yrittää ”hyppiä nenille”. Papit saivat
siis aikaan sen, että kainuulaisella mentaliteetilla ajatteleva köyhä piti
osaansa jo edellä määrätyksi, eikä juurikaan yrittänyt itse parantaa olojaan,
koska se olisi ollut kirkon opetuksen vastaista.
Paltaniemen
kirkko – viimeinen tuomio, jonka alaosa on osittain
tuhottu 1850-luvulla, sillä naiset ovat pyörtyilleet nähdessään helvetin kauhut
tuhottu 1850-luvulla, sillä naiset ovat pyörtyilleet nähdessään helvetin kauhut
Kun sadot olivat huonoja, vähensivät
tilalliset renkiensä ja piikojensa määrää, joten tilattomien työpaikat
hupenivat entisestään. Tarvittaessa tilalliset käyttivät tilapäistyövoimaa,
sillä paljon muita säästökeinoja heilläkään ei ollut. Eikä isojako ollut tuonut
helpotusta kuin vakavaraisille tilallisille, heikoimmin menestyvät olivat
edelleen tervanpolton varassa, ja kun tervatynnyrin hinta koko ajan laski, ei siitäkään
tullut pelastusta. Tervanpolttajat joutuivat tekemään itselleen epäedullisia
kontrahteja pystyäkseen ostamaan uutta siemenviljaa ja muuta tarpeellista,
jolloin he velkaantuivat vuosi vuodelta enemmän Oulun tervaporvareille.
Kainuussa olikin sanonta: ”Veloissa kuin tervanvetäjä”.
Tilapäiset työt eivät pystyneet
antamaan tilattomille sellaista tuloa, että siitä olisi riittänyt koko
vuodeksi. Rengin päiväpalkka oli hieman reilun markan verran samaan aikaan kun
ruistynnyri maksoi 22,5 markkaa. Aikuinen ihminen tarvitsi vuodessa vähintään
kaksi tynnyrillistä pelkästään pysyäkseen hengissä, ja kaksinkertaisen määrän
pystyäkseen työskentelemään. Kun tarjolla oli vain tilapäistöitä, ja oletetaan
niiden riittäneen korkeintaan sadaksi päiväksi, olisi vuoden tienesti sadan
markan luokkaa. Sillä sai 4 ja ½ ruistynnyriä, eli juuri sen verran että pysyi
työkuntoisena. Mutta Kivesjärvellä työtä ei ehkä ollut tarjolla sadaksi
päiväksi, eikä palkaksi välttämättä tullut edes yhtä markkaa, kun osa tuli
luontaisetuina, sillä tilapäisrenkikin lienee saanut ylläpidon talosta. Siis ne saivat joilla ylipäätään oli palveluspesti, muut eivät saaneet mitään.
Nälkähän kainuulaisia oli vaivannut jo
pitkään, joten yhteiskuntakin yritti keksiä ratkaisuja puutteeseen. Hallituksen
esittämänä periaatteena oli, ettei ruokaa anneta ilmaiseksi, vaan sen eteen on
tehtävä työtä. Pelson soiden kuivaus pelloiksi aloitettiin hätäaputöinä jo 1856,
enimmillään suota kuokki 1100 henkilöä. Kainuussa myös rakennettiin teitä ja
perattiin jokia paljon ennen kuin kuuluisammat Hämeenlinna-Pietari rata tai
erilaiset kanavien kaivut antoivat työtä nälkäpalkalla. Mutta kaukaissinkin
töihin lähti miehiä jopa perhekunnissa, vaikka palkka oli surkea, ruoka vielä
surkeampaa ja asuinolot ahtaat ja olemattomat. Esimerkkeinä kosken perkauksesta
maksettiin Sotkamossa 72 penniä, ja Nerkoon kanavatyömaalla, Kuopion lähellä,
80 penniä, mutta heikkokuntoisille vain 50 penniä päivältä. Rahvas laitettiin
myös tekemään erilaisia käsitöitä, kuten neulomaan lapasia ja sukkia, mutta
hanke kariutui omaan mahdottomuuteensa, kun kotimaassa ei ollut kysyntää eikä
ulkomaille osattu markkinoida.
Pahat katovuodet 1866-68 olivat siis
Kainuunkin nälänhädän huipentuma, mutta koska Kiveksen rosvot rötöstelivät
suurimmalta osalta ennen kyseistä ajankohtaa, en keskitys näillä sivuilla
niihin asioihin tämän enempää.
Suo-oja
Maatamme valtiona ei vielä ollut, vaan
olimme Suomen suuriruhtinaskunta, autonominen osa suurta Venäjää. Vallassa oli
tsaari Aleksanteri II, jota pidettiin suomenmielisenä ja läntistä kolkkaa
ymmärtävänä hallitsijana. Vuonna 1860 Suomi saikin oman rahayksikön, markan, josta
tuli ainoa virallinen raha autonomisessa maassamme. Suomen markalla oli tärkeä
symbolinen arvo, ja se oli tarpeellinen kansan identiteetin rakentamiselle,
mutta sen käyttöönotolla oli myös negatiivisia seurauksia.
Euroopan tilanteen, muun muassa Saksan
talouslaman vuoksi, markka devalvoitui noin 20%, eli valuutan ulkoinen arvo
heikkeni suhteessa muihin valuuttoihin. Markan arvo sidottiin hopeaan vuonna
1865, ja samalla se revalvoitiin, niin että markan ulkoinen arvo nousi. Ja niin
nousivat myös ulkomaisten lainojen korot, jonka seurauksen kotimaistenkin
lainojen korkoihin tuli tuntuva korotus. Tuontihinnat kallistuivat, myös ulkomaanviljan
hinta kohosi, ja hinta nousi vielä lisää vuosikymmenen edetessä, kun kato
koetteli muutakin Eurooppaa ja Venäjää. Samalla vientihinnat vastaavasti laskivat,
joten tervansoutaja sai Oulussa tynnyreistään pienemmän hinnan.
Kun lainojen korot kohosivat, vaikutti
se velkaisten tilallisten asemaan. Usein talolliset takasivat naapureittensa
lainat ristiin rastiin, joten kun yksi joutui taloudellisiin vaikeuksiin,
vaikutti se useampaan tilalliseen. Kurjuudesta ja puutteesta huolimatta kruunu
keräsi veroja ja rästejä ympäri Kainuuta, vaikka ilman sitäkin koko seudulle
lankesi yleinen ahdinko. Ihmiset eivät kyenneet maksamaan verojaan, joten
kymmenissä ja sadoissa taloissa olivat kruununsaatavat usean vuoden rästissä.
Perheet joutuivat mierontielle, kun vähäinenkin omaisuus pakkohuutokaupattiin
kruunun tai muiden velkojien saatavien vuoksi. Kainuussa oli ennätysmäärä
ulosottoja ja pakkohuutokauppoja pitkin 1860-lukua, mutta huippuunsa ne
nousivat katovuosien seurauksena. Jo pelkästään Paltamon pitäjässä oli ulosotoissa
vuosina 1866 265, 1867 305 ja 1868 272 tilaa.
Suomen
suuriruhtinaskunta sai oman rahayksikön vuonna 1860
ja rahanlyönti aloitettiin 1864 rahapajassa Helsingin Katajanokalla.
ja rahanlyönti aloitettiin 1864 rahapajassa Helsingin Katajanokalla.
Kansallismuseo,
Rahakammion kokoelmat, Helsingin yliopiston raha- ja mitalikok. ennen 1920,
Inventaarionro RKHY1865-36:1
Yksi suuri syy rötöstelyyn oli
varmaankin yleinen toimettomuus ja toivottomuus, joka sai nuorisojoukon
levottomaksi ja kuten tunnettua; joukossa tyhmyys tiivistyy. Lieneekö
alkusysäyksenä ollut kiukku Ruukin katteettomia lupauksia kohtaan ja ajatus
”tasata tilejä”. Alkoholilla lienee myös ollut osuutta asiaan, olihan Ruukissakin
ollut tapana juopotella, ja mitä herrat edelle, sitä rengit perässä. Ja niinhän
sitä väitetään, että suomalainen hukuttaa murheensa viinaan.
Viinanassakka:
pituus 28,5, korkeus 19,5, halkaisija 17,5 cm
Kansallismuseo, Seurasaaren ulkomuseon kokoelmat, Inventaarionro
S213:
Jatkuu sivulla 1.3. Kiveksen rosvojen rötökset ja rangaistukset
- Jahka saan sen valmiiksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti