Waresjoen
niska on Kivesjärven kaakkoisosassa, kohdassa jossa lukee Taipale.
Jokisuu
Oulujärven puolella on Varislahti.
Kartta on ote isommasta kartasta:https://expo.oscapps.jyu.fi/s/vanhakartta/item/55910
Kartan tuottaja: www.vanhakartta.fi, Jyväskylän yliopiston julkaisuarkisto,
Heikki Rantatupa historialliset kartat,
Suomen yleiskartta 1866-1873, Karta öfver Finland : Sektionen D4 : sydöstra delen af Uleåborgs län med norra delen af Kuopio län, Tekijä Gyldén, C. W.
Kivesjärven kylä eli Kiveskylä sijaitsi Paltamon pitäjässä, laajalla
alueelle Oulujärven Paltaselän pohjoisrannalla. Nykyisin samalla alueella
sijaitsevat Kivesjärven kylän lisäksi mm Hakasuo, Variskylä, Pehkolanlahti,
Kiveslahti, Petäjälahti, Kivesvaara ja Kongasjoki, mutta aivan tarkkaan en osaa
1800-luvun Kiveskylän kokonaisuutta määrittää, enkä tiedä missä kylien rajat
sijaitsivat, varsinkin kun isojaon edetessä rajamaastoissa olleita tiloja
siirrettiin kylistä toiseen. Koko alue kuului kuitenkin pitäjään, jonka
keskuspaikka ja kirkko sijaitsivat vielä tuolloin ”Kainuun meren”
etelärannalla, Paltaniemellä. Nykyisin Paltaniemi kuuluu Kajaaniin, vaikka
siellä sijaitseva kuvakirkko on edelleen Paltamon seurakunnan omistuksessa. Ja
että asia olisi vielä epäselvempi, pitäjän nykyinen keskustaajama sijaitsee
Oulujärven pohjoisrannalla, entisessä Kiehimän (tai Kiehimänsuun) kylässä, joka
sai nimekseen Paltamo vuonna 1942, uuden kirkon rakennushankeen myötä. Tähän asiaan palaan varmaan myöhemmin, mutta en ole vielä
ehtinyt lukea kirjaa, jonka Hannu Romppainen on kirjoittanut 2019: ”Kiehimästä
Paltamoksi”.
Kivesjärven kylä on edelleenkin
olemassa, tosin väestöltään vähenneenä, mutta vielä hengissä kituuttavana.
Nykyinen kylä käsittää lähinnä järven pohjoislaidan ja sitä halkoo Kontiomäki-Oulu
rautatie sekä valtatie 22, paikoitellen aivan rinnatusten. Maantie on kulkenut osan matkaa samoilla kohdin jo 1800-luvulla. Moni kylän läpi kulkeva
saattaa luulla etelän puolelle jäävää vesistöä Oulujärveksi, mutta se onkin
Kivesjärvi, joka sijaitsee suurempansa kainalossa.
Selvyyden vuoksi kerrottakoon, että kylän, vaaran, järven, lahden ja
niemen nimissä olevilla kiveksillä ei ole tekemistä miesten suvunjatkamisen
kanssa. Ei vaikka paikalliset myivätkin 1990 -luvulla matkamuistoksi
Kivesvaara-logolla varustettuja avaimenperiä, nahkaisia pusseja, joiden sisällä
oli pumpulia sekä Kivesjärven kiviä. Kylän nimen kiveksillä tarkoitetaan ennen
yleisesti käytössä olleita verkonpainoja, siis tuohikääröjä, joiden sisällä on
kivi. Jo esihistoriallisella ajalla verkonkutoja sitoi verkon alapaulaan
kivekset, sillä ne olivat huomattavasti helpompia ja nopeampia valmistaa kuin
kivi, johon täytyi kovertaa reikä, että sen saattoi kiinnittää painoksi.
Yläpuolella wanahat kivekset eli nuotan tai verkon paino.
Malleja on ollut yhtä monta kuin tekijää,
tässä muutamia:
Vasemmalla kiven ympärille tuohisiisnasta pujotettu verkko (K8067:4).
Keskellä litteähkö kivi on reunustettu tuohikääreellä, jossa on ripustuslenkki
(KE556).
Oikealla kotelo kivelle on tuominiveellä ommeltu halkipäisestä
tuohilevystä (KE557).
Kansallismuseo, Kansatieteelliset kokoelmat, www.finna.fi.
Suluissa inventaarionrot
ja linkki kyseiseen kuvaan.
Alapuolella 90-luvun matkamuisto-avaimenperä-kivekset
Kyläläisiä harhautettiin
suurilla lupauksilla vielä 1990-luvulla, kuten reilu vuosisata aikaisemminkin.
Kivesvaaralle perustettiin laskettelukeskus, jonka konkurssin yhteydessä
tapahtui pahanlainen huijaus, kun kauppaan kuulumattomat lasketteluhissit
purettiin ja siirrettiin pois. Paikka rakennuksineen oli pitkään lähes
käyttämättömänä, mutta onneksi vaaralle on saatu jälleen toimintaa, kun Homasen
pariskunta (Arja ja Vesa) avasi Jättiläisenmaa majoitus- ja ravintolapalvelut
reilut kymmenen vuotta sitten. Kivesvaaran päällä kannattaakin käydä
esimerkiksi aamiaisella, yöpymässä ”linnunpöntössä” tai vain ihailemassa
maisemaa, joka avautuu Kivesjärven yli Oulujärvelle, vaikka tie perille onkin
osin kurjassa kunnossa. Mutta tervejalkaisillehan se ei ole ongelma, sillä
perille voi patikoida, ja sieltä voi jatkaa pidemmällekin opastettuja
vaellusreittejä pitkin. Laelta löytyy myös esteetön polku, jota voi kulkea
jalkaisin tai pyörätuolin kanssa, sekä kivipuisto, jonka opastauluissa on
tarinaa lapsille ja taruihin uskoville.
Ja jos joku haluaa ajatella
paikannimet kaksimielisesti, niin Paltamosta löytyy Melalahti, -joki ja -kylä,
Pikku- ja Iso-Melanen lammet, josta jälkimmäisen rannalla on paljon
kesämökkejä, kolmen niiden nimet ovat Kippis, Kulaus ja Rapula. Lisäksi kunnasta
löytyy Hevonperse, useampi Paskalampi sekä Oulujärvestä useammat Mulkkusaaret:
Iso-, Keski-, Pikku-, Ala- ja Ylä-Mulkku. Näistä kaikista voi jokainen itse
pohtia mikä niiden nimien alkuperäinen merkitys on ollut.
Wanahat tarinat kertovat, että Kivesvaaran luolissa on muinoin asunut
jättiläisiä eli meteleitä, jotka liittyvät myös alhaalla avautuvan Kivesjärven
syntyyn. Metelistä tuli mieleeni toinen Homasen pariskunta (Eija ja Tapani),
joilla on Meteli Seis -lelumuseo Paltamon taajamassa. Entiwanahaan Paltamon
siltojen jälkeen (Kajjaanin suuntaan) oli tienviitta oikealle: Meteli, seis.
Elikkä oikealta löytyi junien pysähdyspaikka, eli seisake. Paikan nimi oli
Meteli ja seisake oli lyhennetty muotoon seis. Monista muista seisakkeista
poiketen, paikalla oli rakennus, joka toimi rautatien valmistuttua Kiehimän asemana
siihen saakka, kunnes yhdistetty rauta- ja maantiesilta Kiehimänjoen yli valmistui
1929.
Jättiläinen eli jätti eli meteli eli jatuli
Mutta palataanpas takaisin harhapoluilta.
Tarinan mukaan jättiläiselle
tuli kerran tarve matkata etelään, mutta Oulujärven laajaa selkää ei metelikään
kyennyt ylittämään. Niinpä jätti kauhaisi mahtavalla kourallaan Kivesvaaran
kupeesta valtavan maakaistaleen ja nakkasi sen keskelle Oulujärveä. Kaistaletta
pitkin meteli lompsi Oulujärven poikki. Jättiläisen jälkeensä jättämä
kuoppa täytyi vedellä; näin syntyi Kivesjärvi. Kertomusten mukaan saman
kokoinen ja saman muotoinen maakaistale puolestaan tunnetaan Oulujärven
suurimpana saarena, Salona elikäs Manamansalona. Kouraisulla ei lähtenyt kaikki
maa-aines mukaan, joten saaressa kerrotaan olevan yhtä monta lampea kuin
järvessä on saarta eli keanuulaesittaen Salossa on “seihtemän seitentä lampie”
ja Kivesjärvessä vastaavasti “seihtemän seitentä soarta”. Seitsemän seitsemättäkymmentä
on yhtä kuin 67, siis seitsemän ennen seitsemääkymmentä. Samaan tapaan kuin
vieläkin jotkut sanovat kellon käyvän kuutta, kun viisari on ylittänyt viiden.
Tarinasta on kerrottu monia eri versioita,
joista eräässä saaret ja lammet muodostuivat raivopäisen pirun ja talikon
avulla, mutta minusta taru metelistä on mukavampi.
Näkymä Kivesvaaralta Kivesjärvelle ja sen takana siintävälle Oulujärvelle.
Paikan päältä katsottuna huomattavasti hienompi kuin
kuvassa.
Kiveskylä kauneuden ovat panneet
merkille myös taiteilijat, mainittakoon tässä muutama. Paltamon oman
runoilijan, Eino Leinon tiedetään viettäneen kesiään seudulla, ja hän on
kirjoittanut siitä sekä runoja että tarinoita. Sanotaan että Kivesjärven
vaaramaisemat tulivat läpi elämän Eino Leinon teoksiin.
Leinon kehujen innoittaman myös
taidemaalari Pekka Halonen vietti kesän 1895 Kivesjärven rannalla, Virpelässä, tuoreen vaimonsa kanssa. Pariisin Maailmannäyttelyssä 1900 esillä
ollut öljyväriteos Neiet niemen nenissä on luonnosteltu Kivesjärven
Virpelänniemessä. Kalevalahenkinen maalaus esittää Halosen vaimoa Maijaa, joka
nojaa Jääsken kansallispukuun pukeutuneena mäntyä vasten ja katselee läheistä
järveä. Virpelän rantakalliot ovat mukana myös Halosen maalauksissa Vainolaisia
vastaan sekä Syysmaisema Kivesjärveltä.
Neiet niemen nenissä Vainolaisia vastaan
Kuva: Wikimedia Commons Kuva: Wikimedia Commons
Vielä 1800-luvun alkupuolellakin Kivesjärven kylän talot olivat laajalla
alueella, vain siellä täällä sijaitsi muutama vähäpätöinen taloryväs. Suomen
tultua osaksi Venäjän Keisarikuntaa vesiteiden rakentamisesta ja
kunnostamisesta tuli tärkeä työkohde Suomen autonomisessa
suuriruhtinaskunnassa, kun valtiovallan taholla tehtiin suunnitelmia
liikenneongelmien ratkaisemiseksi. Tavoitteisiin kuului myös koskien
perkaamista ja kohentamista parempien kulkuyhteyksien saamiseksi meren äärelle,
että esimerkiksi tervan vienti saataisiin tehostettua, mutta oletettiin
liikkumisen lisääntyvän myös emämaan, idän suuntaan.
Noin kolme kilometrin mittainen
Varisjoki yhdistää Kivesjärven Oulujärveen laskien Juurikkaselältä
Varislahteen. Aivan 1800-luvun alussa jokea ei vielä ollut, vaan varsinainen
laskuväylä järvien välillä sijaitsi Alanteenlahdesta Alanteejokea Oulujärven
Kiveslahteen. Varisjoen paikalla virtasi vain pieni puropahanen, jossa saattoi
uittaa veneitä Taivallampeen ja sen kautta Varislahteen. Lampi oli hieman ennen
joentapaisen puoliväliä ja sen lasku-uomassa sijaitsivat usean
talollisen myllyt.
Kivesjärvestä Taivallampeen
johtanutta veneiden uittokanavaakin alettiin perata vuonna 1812 (toisten
tietolähteiden mukaan vuosi olisi ollut 1816). Kaivuu-urakka kuitenkin
ryöstäytyi työmiesten käsistä johtaen tulvaan, joka vei mennessään lammen sekä
talollisten myllyt. Järvien väliin muodostunut Varisjoki pudottautui 12 metriä alaspäin Oulunjärveen seitsemän kosken kautta, jotka ovat yläjuoksulta myötävirtaan kerrottuna: Niskakoski, Ruukinmyllykoski eli Kiveskoski, Kotakoski, Taivallampi (lammen jäänteet eli vain vähäinen suvanto), Hotellinkoski, Myllykoski, Kitrokoski ja Koivukoski. Kivesjärven vedenpinta laski pari
metriä, niin että vielä tänäkin päivänä kalliorannoissa voi erottaa vanhan
vedenpinnan korkeuden, jos vai osaa katsoa. Aikaisempi laskujoki Alanteenlahden
perukasta kuivui lähes olemattomaksi, jolloin ainoaksi kunnon laskujoeksi jäi
Varisjoen uoma.
Tämän päivän kulkijalle kerrottakoon, että Hakasuon myllyltä lähtee opastettu, vajaat 6 km pitkä kotiseutupolku, joka johtaa Hotellinkoskelle, Mannilanmäelle ja Kivesjärven rannan kautta takaisin lähtöpaikkaan.
Tämän päivän kulkijalle kerrottakoon, että Hakasuon myllyltä lähtee opastettu, vajaat 6 km pitkä kotiseutupolku, joka johtaa Hotellinkoskelle, Mannilanmäelle ja Kivesjärven rannan kautta takaisin lähtöpaikkaan.
Vaikka Suomi kuului Venäjään, sai rautaa ja malmia edelleen tuoda Ruotsista, mutta teollisuus ryhtyi
etsimään vaihtoehtoja tuontimalmille. 1830-luvulla valtio alkoi tukea
voimakkaasti rautateollisuutta, ja takasi rautayrityksen perustajalle 20 vuoden
verovapauden sekä reilusti korotonta lainaa. Jos suo- tai järvimalmia löytyi,
tarvittiin alkuhuuman aikaan lupa ainoastaan maaherralta, tässä tapauksessa
Robert Wilhelm Lagerborilta, että sai perustaa harkkohyttejä ja niiden
yhteyteen enintään 20 leiviskän eli 170 kilon painoisia vasaroita. Malmia löytyi
maastosta eri puolelta autonomista Suomenmaata, mutta
monin paikoin suo- ja järvimalmi olivat vaivattomammin saatavissa kuin
kallioperästä louhittava.
Lieneekö edellä mainittu olleen
syynä, että oululainen lääninkamreeri, kollegioasessori Carl Gustaf Bergbom oli
perustanut Utajärven Niskan kylään (nykyisen Vaalan puolelle) Myllyrannan
ruukin. Hänen itsensä kerrotaan sanoneen syyksi: ”auttaa Oulujokivarren köyhää väestöä,
jonka suruihin ja vaivoihin hän oli ottanut osaa”. Kannustimena saattoi
olla myös hänen appensa, raahelainen rautateollisuusyrittäjä ja kauppias
Zachris Franzén, joka ehdotti varallisuuden kartuttamista raudan valmistuksella,
sillä tämä itse omisti kolme rautaruukkia: Vieremällä Salahmin, Iisalmessa
Jyrkän ja Pyhäjärvellä Vesikosken ruukit. Joka tapauksessa kamreeri
valitsi ruukin paikan huonosti, sillä talvisin suppo esti rautahytin käytön. Laitos
joutui kamppailemaan talousvaikeuksien kanssa, kun kunnollista hiiltä ei
tahtonut alueelta saada eikä rautakaan ei ollut laadukkaimmasta päästä.
Kamreeri Bergbom ratkaisi ongelman
perustamalla Myllyrannan tueksi apuhyttejä, joista ensimmäisen 1844 Wuolijoen
Saaresjoelle, mutta sen toiminta lakkautettiin jo 1855, sillä siellä
valmistettu rauta oli haurasta kylmässä ja valmiiden harkkojen kuljetus
Myllyrannan ruukkiin oli hankalaa. Toinen apuhytti perustettiin 1848 Paltamon Waresjoelle,
jossa järvimalmin ja hiilen saanti oli varmempaa. Lisäksi Kivesjärvestä
löydetty malmi eli hölmä (kaenuulaesittaen hölömä) oli vähemmän rikkipitoista eikä
sitä vaivannut kylmähauraus.
Suunnitelmat oli tehnyt
vuorimekaanikko Ahlström ja kaksipiippuinen harkkohytti valmistui Waresjoen ylimpään koskeen rakennusmestari Strömbergin
toimesta. Kiveskosken harkkohytti otettiin käyttöön 1852 ja valmistetut
rautaharkot kuljetettiin Myllyrannan ruukin kankipajalle jatkojalostusta
varten. Kesällä harkot kuljetettiin hevospeleillä tai veneillä Varislahteen ja
sieltä Paaso -purjealuksella Niskan kylään. Talvisin koko matka tehtiin hevoskyydillä
Kivesjärven ja Liminpuron kautta, jonka suolle kerrotaan jonkin lastin
kaatuneen ja raudan jääneen.
Viimeksi mainittuun sain vastikään lisäselvyyttä melalahtelaiselta Esa Karppiselta, jonka isä Iikka Vihtori Karppinen oli kertonut valuharkoista. Rautaharkot on löydetty 1920-luvulla Alenteenjoen maastosta, josta tuossa hieman aiemmin olen kertonut. Kyläläiset ovat noutaneet möhkäleet kukin omiin tarpeisiinsa, ja muutama niistä on pystytty jäljittämään, niin että Hakasuon myllyllä on nykyisin nähtävän yksi rautaharkko.
Yritän seuraavaksi kuvailla malmin nostoa ja
työstöä raudaksi, mutta minulla ei ole varmaa tietoa, miten se tehtiin
Varisjoella, sillä olen löytänyt asiasta ristiriitaisia tietoja. Siksi alla
oleva selostus on yleinen kuvaus siitä, millaisia rautahytit ja niiden käyttö
oli Suomessa useimmiten.
Malmin sulatus raudaksi vaati
paikalle ammattimiehen, masuunimestarin, jonka työn tuloksena rauta erotettiin
sulattamalla hölömästä. Mestarilla oli apunaan seppiä, mutta heidän
toimenkuvansa ei ollut samanlainen kuin nykyisin rautasepällä käsitetään, vaan
he omasivat tietoa ja taitoa malmin käsittelystä ja sulatuksesta
rautaharkoiksi. Lisäksi oli apumiehiä, joita tavallisesti sanottiin
ruukinrengeiksi.
Raudan esiintymispaikkoja
etsittiin eteenkin matalista salmista piikkipäisellä kepillä. Kivesjärven
pohjasta rautamalmia nostettiin ainakin Hangonsaaren ja Pirtosaaren välistä tukeviin,
tuuman eli noin 2,5 senttimetrin vahvuisista laudoista tehtyihin, noin viiden
sylen pituisiin ja toista syltä leveisiin eli noin 9x2 metrisiin veneisiin,
jotka oli ankkuroitu paikoilleen. Samalla lautalla oli useampia miehiä tai
naisia, jotka seisovat ja haroivat järven pohjaa pitkiin puuvarsiin
kiinnitetyillä reikärautakauhoilla. Malmikokkareet olivat kooltaan isosta
kolikoista nyrkinkokoisiin, ja kun lastia oli saatu riittävästi, soudettiin
vene Varisjoen niskaan, missä malmi purettiin kasoiksi rannalle ja kuljetettiin
hevosilla hytille. Myös Vaarainjoelta ja Kongasjoelta nostettiin hölömää
Variskosken hytin tarpeisiin.
Ensin järvestä nostetusta
materiaalista eroteltiin mahdollisesti mukana tulleet kivet ja hölömämöykyt
huuhdeltiin. Tämä saatettiin mahdollisesti tehdä jo hölömän kasauspaikoilla. Sen
jälkeen paakut pasutetiin rautalevyjen päällä, eli ne poltettiin halkojen
seassa, jolloin niistä paloi pois multa sekä liika ruoste, ja malmi suli
kokkareiksi. Pasutettu malmi puhdistetiin ja rikottiin varta vasten tehdyssä
ruuhessa, jolloin rauta-aines kerääntyi pinnalle ja ruoste pohjalle, josta se
varistettiin vähitellen pois.
Mahdollinen malmin puhdistukseen
Tämän jälkeen malmi sulatettiin
harkkohytissä, joka tehtiin kivestä muuraamalla, ja pohjalle tampattiin tiivis
multakerros. Hytti oli ala- ja yläosistaan leveämpi, mutta keskeltä läpimittainen
vain kolmen korttelin eli vajaat puoli metriä. Rakennelma oli siis neliskanttisen
tiimalasin muotoinen. Harkkouuni ympäröitiin hirsistä salvotulla kehikolla,
joka oli syltä pitkä ja syltä leveä sekä 3 - 4 kyynärää korkea eli kuutio oli noin
1,8 x 1,8 metriä kanttiinsa jolla oli korkeutta 1,8 – 2,3 metriä. Muurauksen ja puukehän väli täytettiin hiekalla, joka
suojasi puuosia syttymästä tuleen. Puuosa oli välttämätön, että hytti
saatiin sisältä riittävän kuumaksi, mutta pysyi ulkopuolelta viileänä, sillä
sen kylkeen täytyi laittaa portaat tai tikapuut, että pesä voitiin täyttää yläkautta.
Hytin ylle laitettiin rautalevy, jota käytettiin suojana sulatuksen yhteydessä,
muina aikoina sen päällä oli yleensä lautoja.
Sulatusvaiheessa ahjoon
ammennettiin vuoroin hölömää ja hiiltä eli sysiä, josta ei Kainuussa, mustan
kullan maassa, ollut puutetta, sillä sitä tuli tervanpolton sivutuotteena.
Hölömää laitettiin sisälle kerralla toista litraa masuunimestarin ja hänen
apulaistensa toimesta. Tulta tuli pitää koko ajan yllä ja sitä lietsottiin
puhaltamalla ilmaa pajapalkeilla, jonka suutin sijaitsi hytin uuman kohdille.
Väliin irroteltiin seinämiin tarttuneita, puolisulia malminpaloja rautapiikillä
tai lapiolla ja tökittiin niitä alemmas hiilien sekaan. Kuonaa jouduttiin
aika-ajoin valuttamaan pois sivussa olevan pienen aukon kautta. Pikkuhiljaa
pesän pohjalle muodostui huokoinen ja kuonapitoinen rautamöhkäle. Sulatus kesti
vuorokaudesta puoleentoista ja kun se saatiin valmiiksi, oli tuloksena muhkea
rautasieni eli sulain, joka nostettiin ulos yläkautta. Sulain siirrettiin
alasimelle ja sepät ryhtyivät takomaan siitä kuonaa pois vasarasepän
käännellessä jopa 30 kiloista möhkälettä.
Jos oli sateetonta, ja kaikki
sujui muutenkin moitteettomasti, voitiin puolessa vuorokaudessa käsitellä enintään
noin 300 kiloa hölmää, josta saatiin rautaa noin kymmenen prosenttia, eli 30
kiloa. Isompia tuskin olisi kannattanut tehdäkään, sillä ne olisivat olleet
hankalia kuljettaa ja käsitellä. Harkot olivat muutaman tuuman eli yli viiden
sentin paksuisia levyjä, ja niiden paino vaihteli olosuhteiden mukaan, eli jos
kaikki ei mennyt putkeen, tuli harkosta pienempi. Täysikokoisesta, noin 30
kilon rautaharkosta saatiin esimerkiksi puolenkymmentä rautakankea tai kymmenet
aitan saranat.
Samaa rautahyttiä voitiin
yleensä käyttää kymmenisen kertaa, jonka jälkeen se oli rakennettava uudelleen.
Raudan valmistuksen sivutuotteena syntyi valtavat määrät kuonaa eli slagia,
jota ei osattu hyödyntää, joten niiden muodostamat keot voi vieläkin havaita
Hakasuon myllyn läheisyydessä kolmena kumpuna.
Jo Varisjoen hytin valmistumisen aikaan, vuonna 1852, kamreerin rahat
loppuivat ja ruukin toiminta siirtyi yhtiölle, jossa Bergbom oli yhtenä
seitsemästä osakkaasta. Oululainen yhtiö hallitsi varakonsuli Carl Henrik Krohnin
johdolla Myllyrannan ruukkiyhtiötä pari vuotta, joiden aikana laadittiin suuria
tulevaisuuden suunnitelmia. Yhtiö anoi jo toukokuussa 1857 senaatilta lupaa
rakentaa Myllyrantaan harkkouunin asemesta masuuni, uutta raudan
mellotusmenetelmää varten putlausuuni, kankiraudan liittämistä varten ahjon
asemesta hitsausuuni ja kankirautojen muovailuun valssi. Vähän myöhemmin yhtiö
esitti, että masuuni sijoitettaisiinkin Taipaleen tilan maille Varisjoelle.
Valtiovalta hyväksyi
suunnitelmat, mutta samassa yhteydessä anotusta 35 000 hopearuplan
lainasta yhtiölle myönnettiin vain kymmenesosa eli 3500. Uuden luvan myötä Varisjoen
vanha hytti purettiin 1859, mutta ilman valtion tukea yhtiö oli pahoissa
talousvaikeuksissa. Se joutui etsimään uusia rahoituskeinoja ja uusia omistajia,
jonka johdosta Myllykosken Ruukki ja siihen kuuluneen Kiveksen harkkohytti myytiin maineen, rakennuksineen ja laitteineen pakkohuutokaupalla
venäläiselle yhtiölle jo samana vuonna. Pietarissa kotipaikkaa pitävän yhtiön
nimi oli Myllyranda Såg- och Jernverks Bolag i St. Petersburg eli Myllyrannan
Pietarilainen Rautatehdas- ja Sahayhtiö. Ensitöikseen yhtiö erotti Krohnin, joka
oli tullut Viipurista Ouluun oluttehtailijaksi ennen kuin päätyi Ruukin johtajaksi.
Hänen tilalleen tuli Oskar Castrenin.
Sammon suunnitelmat olivat suuret ja vähäpätöinen Kiveskylä heräsi
hetkeksi eloon, kun ennennäkemätön ja moderni teollinen tuotantolaitos uhkui
lupauksia työstä, toimeentulosta ja edistyksestä. Eräät tietolähteet kertovat
masuunin rakennushanke työllisti jopa 300 henkilöä, joten ei ihme, että myös
maakunnan harvat oppineet, papisto ja vallanpitäjät, toivottivat ruukit
ilomielin tervetulleeksi, johdattihan raudanvalmistus takapajuisen maakunnan
edistyksen rattaisiin. Työntekijöiden määrään täytyy kuitenkin suhtautua
varauksella, mutta paljon väkeä lienee ollut.
Keisarikunta antoi paikalliseen
käyttöön tarkoitetuille rahoilla lyöntiluvan, joten Kiveksen ruukki maksoi
palkat omalla, kahden ruplan hopealantilla. Muualta tuodut hopearahat
sulatettiin ja niistä lyötiin itse noin vanhan kymmenmarkkasen kolikon kokoinen
lantti, niin sanottu Venäjän köpö. Tämä tietenkin sitoi työntekijät tiukemmin
Ruukkiin, koska rahaa ei voinut sellaisenaan käyttää muualla, vaan tarvittavat
tuotteet täytyi ostaa työnantajan aitoista tai myllystä, ja jonkinlainen
kauppakin lienee paikalla ollut.
Kilometrin verran Kiveksen
ruukista alajuoksulle sijaitsevan laitoksen nimeksi tuli Kiveskosken masuuni. Kesällä
1859 oli rakennettu suuria työväenkasarmeja sekä silta- ja patolaitteita, mutta
tuotantolaitoksia sen sijaan ei oltu saatu alkua pitemmälle, sillä masuunia oli
muurattu hakatuista kivistä vain neljän jalan eli reilun metrin korkeuteen.
Myös päärakennus oli niin valmis, että paikan nimikin muuttui arkisesta
Myllykoskesta loistokkaasti Hotellinkoskeksi. Toisen tarinan mukaan paikka sai
nimensä ruukkiin töihin tulleelta sepältä, joka kertoi aikaisemman työpaikkansa
nimen olleen Hovi, joten hän kehotti pajaansa kutsuttavan Hotelliksi.
Oluttehtailija Carl Krohn johdolla
rahaa oli kulunut rakennuksiin, jotka tarjosivat tilat juhlimiseen ja asunnon
monille ammattimiehille, mutta eivät tuottaneet ainoatakaan rautaleiviskää. Varisjoen hirsisen pytingin pituus on ollut 33 metriä, joten mallia lienee otetun yhtiön pääpaikan Myllyrannan päärakennuksesta, joka oli
pohjamitoiltaan 44 x 117 kyynärää eli noin 26 x 70 metriä ja jonka kolmeatoista
alakerran sekä yhdeksää yläkerran huonetta lämmitti 20 tulisijaa. Väitetään,
että Krohn ehti käyttää Myllyrannan ja sen apuruukkien keskeneräisiksi
jääneisiin ja tuottamattomiin rakennustöihin 200 000 hopearuplan edestä
ruukkiyhtiön varoja.
Eino Leino oleili nuoruudessaan ahkerasti Kivesjärvellä, ja vaikka ruukin
oli kukoistanut kymmeniä vuosia ennen hänen vierailujaan, saattoi hän jutella
sellaisten ihmisten kanssa, jotka olivat paikalla tapahtumien aikaan. Leino
kertoileekin ruukin tapahtumia kirjassaan Kivesjärveläiset. Ensimmäisessä laulussa hän kertoilee muun
muassa hulppeaa hirsipytinkiä:
”Pytinki
on pidempi kuin Ämmänkosken silta,
aamu
kun on tässä päässä, toisessa jo on ilta.
Toisessa
kun päässä vasta herrat yötä hummaa,
toisessa
jo piikatytöt aamiaista hommaa.”
Uudet omistajat alkoivat nopeasti ihmetellä
tilannetta; rahaa kului suuret määrät, mutta valmista ei tullut. Sitä he eivät
tienneet, että työväki seurasi esimiestensä tapaa juopotella ja juhlia. Kolmannen
laulun loppupuolella Leino kuvailee näin:
"Joka päivä vieraita ja joka päivä joulu!
Onpa siinä orpanoina Kajaani ja Oulu.
Tulee pojat porvarien: Tukka kaunis kiiltää.
Rouvat raatimiesten käy ja laahus maata viiltää.
Virkamiehet
Paltamonkin Kives-ruukin muistaa.
Siellä toti oiva on ja juttu hyvin luistaa.”
Siellä toti oiva on ja juttu hyvin luistaa.”
Kun valmista ei tuntunut
tulevan, mutta rahaa paloi kuin sysiä, lähetettiin paikalle tarkastajia,
jolloin uusille omistajille selvisi asioiden todellinen tila. Heitä oli
kaupanteossa huijattu. Yrityksen taloudellisesta tilanteesta oli annettu
kaunistelu kuva ja masuunin rakennustöihin sijoitetut rahat oli käytetty muihin
rakennuksiin, eikä vain Varisjoella vaan myös Myllyrannassa. Asioiden hoito oli
ollut sekä kyvytöntä että suorastaan epärehellistä ja tilanne johti pitkiin
riitoihin sekä käräjille. Castren yritti luotsata yhtiötä eteenpäin toimien
myös sen kirjanpitäjänä 1868 saakka, vaikka masuunihanke raukesi jo 1861. Entinen
johtaja Krohn oli joutunut monien riitojen jälkeen vararikkoon vuonna 1866.
Myllyrannan omistajat lähettivät
Ruukin hoitajaksi Pietarissa teknillisen koulun käyneen, oululaisen J. W.
Snellman G:sonin (kaenuunkielellä Näälmanni) uittopäällikkö Viktor Åkerblomin. Hänestä tuli Myllyrannan
viimeinen ruukinpatruuna, joka järjesteli asioita niin, että yhtiön koko
omaisuus siirtyi erinäisten, ei aina ihan rehellistenkään, vaiheiden kautta
hänen haltuunsa.
Ruukin lupaus osoittautui katteettomaksi samaan aikaan kun yhteiskunta
eli murroskauttaan. Kainuun alueella 1864-1875 suoritettu isojako aiheutti sen,
että talollisen väestön asema korostui ja tilattoman väen mahdollisuudet asua
ja elää kapenivat entisestään. Alempien yhteiskuntaluokkien mahdollisuudet
hankkia elantonsa rehellisin keinoin hupenivat ja kaiken kukkaraksi isojaon
vahvistamat tilalliset häätivät maillaan asuvia torppareita ja mäkitupalaisia
pois, eteenkin jos nämä joutuivat velkakierteeseen katovuosien aiheuttamien huonojen satojen vuoksi.
Kivesjärven seutu vajosi
hetkessä takaisin Nälkämaan vitsauksiin, nälkään ja kurjuuteen. Vilkas
ruukkiyhteisö purkautui ja rakennustöiden paikalle houkuttelema väki joutui
työttömäksi. Osa jäi paikkakunnalle ja olipa mukana myös rikollista ainesta,
jotka kuluttivat aikaansa korttia pelaten ja juopotellen. Työttömyys
katovuosien keskellä ruokki seudun sosiaalista epäjärjestystä ja synnytti
levottoman ja nälkäisen nuorukaisjoukon.
Erään paikallishistorioitsijan mukaan
ruukin lopettaminen jätti kylän seudulle joukon ”työttömiä nuorukaisia, jotka
toimettomina kuluttivat aikaansa erilaisten paheiden parissa”. Kiveksen kylään
ehtikin ”muutamassa vuodessa kerääntyä melkoinen joutomiesten sakki. Se luisui
nopeasti rikosten poluille.”
Rosvojen kerrotaan vuonna 1863
rikkoneen Ruukista ikkunoita ja irrottaneen siderautoja keskeneräisestä
masuunista. Olivatko masuunin rakentajat päättäneet purkaa aikaansaannoksensa,
vai oliko asialla nuorisojoukko vailla tekemistä? Vahingonteot eivät vielä
sinetöineet sitä, ettei seudulle koskaan tulisi masuunia, vaan lopullinen
niitti oli raudan tullittoman viennin rajoituspäätös, joka johti kaupan
romahdusmaiseen laskuun.
Kivijalan jäänteet Hotellinkankaalla
Jo edellä mainittu Viktor Åkerblom eli Lumma oli
ostanut jo aiemmin osan Myllyrannan ruukista ja oli myöhemmin itse hoidellut
asiat niin, että yhtiö päätyi pakkohuutokauppaan, josta hän sai haltuunsa
yhtiön viimeisenkin kolmanneksen edulliseen hintaan sekä lukuisia siihen
kuuluneita maa-alueita Vaalan Niskankylästä. Lisäksi hän sai nimiinsä Taipaleen
talon Kivesjärveltä ja osan Paltamon Jokiniemen tilasta. Myöhemmin hän siirsi
ainakin osan Hotellinkosken rakennuksista omille mailleen, sillä makasiinirakennus
on edelleen Taipaleen tilalla.
Kun Kalle-Hannilan asuintalo
tuhoutui tulipalossa 1893, osti isäntä Lummalta ”hotellirakennuksen” hirret
uutta päärakennusta varten. On tietoja, joiden mukaan isäntä osti vain osan
rakennuksesta, mikä on täysin mahdollista, jos talo kerran oli mahdottoman
suuri. Toisaalta asia saattaa sekoittua siihen, että Kalle-Hannilan talosta
siirrettiin kaksi kamaria Metsärantaan 1923, jossa sen jatkoksi tehtiin pirtti
uusista hirsistä.
Kiveskosken masuuni elää edelleen
noissa vanhoissa hirsissä ja vieläkin voi Hotellinkoskella nähdä rakennusten jäänteitä, jos vain osaa katsoa. Vielä lapsuuteni aikaan päärakennuksen nurkkakivet seisoivat harjun laella ja alhaalla jykenä masuunin kylki erottui selkeästi. Jyrkässä kuusikkorinteessä kohosivat myös työläiskasarmien sammaloituneet kivijalat parin metrin
korkeuteen, mutta ne ovat sittemmin luhistuneen matalammiksi.
Kuva 1952 painetusta Laine Eevertin
kirjassa: Suomen vuoritoimi 1809-1884 III Harkkohytit, kaivokset, konepajat.
Sivu 13: Lars T. Schultzen kuvaama Taalalainen harkkohytti (1732)
Jatkuu osassa 1.2. Kiveksen rosvot - syntysyyt
sivua päivitetty 23.7.2020
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti